Wat lezen docenten?  In de nieuwe reeks  ‘De docent en zijn leeslijst’ vertelt Marenka van Toor-Oude Nijhuis wat zij afgelopen weken gelezen heeft.

marenkaMarenka van Toor-Oude Nijhuis is docent op het Liemers College in Zevenaar

Runner’s high: een avontuurlijk onderzoek naar de vraag waarom wij hardlopen. Auteur: Tim van der Veer

Een Hollandse giraf die 78 kilometer gaat hardlopen in de Alpen. Een verhaal over Tim van der Veer die traint voor een ultraloop: de Swiss Alpine Marathon.

Tim ontmoet tijdens zijn trainingen voor deze enorme prestatie diverse hardlopers afkomstig uit de hele wereld. De vraag van Tim is: Waarom lopen zij hard?

Een vraag die ik mijzelf ook stel…Sinds vorig schooljaar doet onze schoollocatie tvjpgmee aan het project: IRun2Bfit. Alle leerlingen leren tijdens de gymlessen, biologielessen en mentorlessen van alles over gezond eten, het menselijke lichaam, conditie en hardlopen. Ouders van onze leerlingen worden actief betrokken bij dit project. Er worden voorlichtingsavonden georganiseerd en looptrainingen opgezet voor leerlingen samen met hun ouders. Na een aantal maanden is er dé IRun2Bfit run: alle leerlingen doen mee en lopen drie of vijf kilometer hard.

Als mentor van klas 1A dacht ik vorig jaar: ik kan nog niet eens vijf minuten hardlopen, laat staan drie of vijf kilometer hardlopen! Uiteraard wilde ik wel het goede voorbeeld geven en meedoen met de run. Ik ben het oefenschema van de leerlingen gaan volgen en liep samen met mijn klas de run uit. Weliswaar kwam ik als laatste over de finish en zei een moeder van een leerling: ‘je hebt vast een rondje te veel gelopen’, ik heb hem gelopen! Trots was ik op mijn leerlingen en stiekem ook wel een beetje op mezelf: nooit gedacht dat ik dit zou kunnen. Dit smaakt naar meer!

Ook ik begin mezelf af te vragen waarom het hardlopen mij zo’n goed gevoel geeft. Dezelfde zoektocht als Tim.

Drie Nederlandse vrouwen die regelmatig marathons lopen, vertellen Tim dat ze hardlopen voor een betere conditie, voor meditatie, om alleen op de wereld te zijn. Als je loopt, ervaar je letterlijk dat je meer kunt bereiken dan je voor mogelijk hield. Hardlopen verbetert je zelfvertrouwen.

In alle verhalen die Tim vertelt over zijn contact met andere hardlopers, komen steeds dezelfde terugkerende redenen naar voren waarom wij hardlopen. De conclusie die Tim hieruit trekt: Hardlopen heeft bewust of onbewust een functie in het overwinnen van problemen, angsten, gevaren, en het ordenen en verlichten van het leven.

  • Je ervaart letterlijk dat je meer kunt bereiken dan je voor mogelijk hield.
  • Je verbetert je zelfvertrouwen.

Deze twee uitspraken doen mij denken aan de leerlingen uit klas 1A, aan mijzelf maar zeker ook aan al die andere leerlingen en collega’s die hebben meegedaan aan de run. We hebben allen ervaren dat we meer kunnen bereiken dan we denken met als gevolg een verbetering van ons zelfvertrouwen. Prachtig!

Aan het einde van het boek lees ik dat Tim de Swiss Alpine Marathon uitloopt, hij heeft ruim tien uur hardgelopen. Wat een knappe prestatie!

Volgende week begint in regio zuid het schooljaar weer. Ik hoop van harte dat het project IRun2Bfit weer op onze jaaragenda staat.