Hebben zij wat wij niet hebben?

Door Ankie Cuijpers

Onze oosterburen bedienen zich van een blogparade als ze meningen met elkaar willen delen. Wat verstaan we onder een blogparade? Dat zit zo. Een blogger doet een oproep aan andere bloggers om over een bepaald thema te schrijven.
Om te zorgen dat de berichten gekoppeld worden moet men bij de eigen bijdrage  een link naar het oorspronkelijke artikel plaatsen.  Vervolgens geeft men een korte reactie onder het oorspronkelijke bericht met een link naar de eigen bijdrage.Na beëindiging van de blogparade schrijft de initiatiefnemer een blog met conclusie ter afsluiting.   Alle links naar de blogs van de degene die bijgedragen hebben worden hier dan geplaatst.
Een voorbeeld van een overzicht van blogparades is van Alexander Liebrecht. Op zijn website legt hij onder andere de spelregels uit en vindt men ook een verklaring van het begrip blogparade en blogstöckchen. Dit laatste is een mogelijkheid om met een aantal vragen in een blog te starten en deze door te geven naar andere bloggers, die deze vragen vervolgens beantwoorden en eventueel nieuwe vragen formuleren en het stokje weer doorgeven. De initiatiefnemer bepaalt tevens de duur van de blogparade en de voorwaarden. http://internetblogger.biz/ Inmiddels zijn er verschillende websites waarop men een blogparade kan aanmelden, zodat er een overzicht ontstaat en men deel kan nemen met een bericht op zijn eigen website. Een ander voorbeeld is Google Plus . https://plus.google.com/communities/116061338676181167193

In Duitsland hebben enkele docenten de discussie over de lerarenopleiding, de rol van de docent en de arbeidsvoorwaarden aangezwengeld en besloten om een blogparade te organiseren waarbij drie vragen telkens beantwoord moeten worden:

  1. Wat moet een goede leraar morgen kunnen presteren?
  2. Op welke manier zou de lerarenopleiding daarvoor aangepast moeten worden?
  3. Hoe moeten de school- en arbeidsomstandigheden daarvoor aangepast worden?

https://mihajlovicfreiburg.wordpress.com/2015/07/13/blogparade-lehrer-von-morgen-heute-denken/