Docenten, ICT, Talen

Snellezen, niet het beloofde wondermiddel

De dagelijkse portie leesmateriaal is voor leerlingen, studenten en docenten iets waar een deel van de werkdruk dan wel studiedruk aan toe geschreven wordt. Cursussen snellezen pogen met wervende teksten de oplossing te bieden.
In de 1-daagse cursus snellezen leert u om minimaal twee keer zo snel te lezen, beter te begrijpen en makkelijker onthouden. Zo bespaart u tijd en blijft u up-to-date!
(bron: https://snellezen.com/)
Of
Je ontdekt hier alle technieken om sneller, beter en makkelijker te studeren. In de cursus pas je alles gelijk toe op je eigen studieboeken en pas je ze aan aan jouw eigen manier van studeren. We houden vele metingen zodat je direct je vooruitgang ziet. (bron: www.snellezenacademie.nl )

Ook scholen bieden bijvoorbeeld hun examenkandidaten een cursus snellezen aan in de hoop dat leerlingen hiermee tijdwinst kunnen boeken tijdens de examens. De Open Universiteit heeft zelfs een online cursus snellezen in haar studieaanbod.
Nijmeegs onderzoek heeft echter aangetoond, dat snellezen niet altijd slim is. Taalwetenschapper Linda de Leeuw van de Radboud Universiteit ontdekte dat zwakke lezers moeite kunnen krijgen met tekstbegrip als ze te snel (in stilte) lezen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij leerlingen van groep vijf en zeven van de basisschool. http://www.kennislink.nl/publicaties/snel-lezen-is-niet-altijd-slim
Een artikel in Psychological Science over Amerikaans onderzoek door Keith Rayner en collega’s wijst op het overschatten van het belang van snellezen bij begrijpend lezen. Bij het skimmen van een tekst bespaart deze techniek wel tijd. http://www.psychologicalscience.org/index.php/publications/speed_reading.html

Door Ankie Cuijpers

Geef een reactie

82 + = 89

Translate »