Waarom zou ik eigenlijk een blog beginnen? Die vraag stelde wiskundedocente Sacha van Looveren zich.  Inmiddels heeft ze het antwoord .

Door Ankie Cuijpers

Sacha van Looveren noemt twee redenen:

  1. Je blogt vooral  voor jezelf. Om te reflecteren op de dingen die je doet en ook stelt ze zich de vraag waarom we bepaalde zaken in vredesnaam al zo lang doen en we dit normaal vinden! Zoals bijvoorbeeld, het geven van cijfers, klassikale instructie, stappenplannen of huiswerkcontrole….
  1. Maar ook om mensen, online, te ontmoeten die met dezelfde overpeinzingen en ideeën rondlopen. Het lukt zeker niet altijd in de praktijk van alledag om met mensen mooie lessen te ontwikkelen of eens echt na te denken over de kern van het onderwijs. Terwijl dat juist hetgeen is waar zij energie van krijgt.

Sacha van Looveren hoopt dan ook via haar blog feedback en ideeën te krijgen van iedereen die haar blogt leest.

Tot nu toe zijn er vier blogs verschenen:

Studiewijzers…., houvast of een strop?  Zij stelt zich daarbij een aantal vragen:  ‘Hoe gebruikt de leerling dan mijn studiewijzer?’ en ‘Waarom werk ik met een studiewijzer?’ Ze komt tot de conclusie, dat de studiewijzer op papier voor haar een strop is en ze kiest voor een leerroute met behulp van Symbaloo Lessonplans. Het voordeel formuleert ze als volgt “het zorgt dat ik veel flexibeler ben en kan meebewegen met de groep”.

Haar tweede blog  is getiteld ‘ICT tool: symbaloo lessonplans, op weg naar gepersonaliseerd leren?’  Ze begint met haar motto: eerst het doel, dan pas de tool en vervolgens legt Sacha uit hoe ze met Symbaloo Lessonplans werkt, maar ook wat de technische knelpunten zijn.  Vanuit een kritische blik verwoordt ze haar wens: “ik zou graag meer los willen komen van de methode, het wiskunde onderwijs anders willen vormgeven, zodat meer leerlingen aan kunnen haken”.  Het boek van Jo Boaler: Mathematical Mindsets inspireerde haar  om wiskunde op een rijkere, meer visuele, uitdagende manier aan te bieden.

De laatste zin in deze blog ‘Dat ik nog niet ben waar ik zou willen zijn, is wellicht duidelijk…’ vormt een overgang naar haar derde  blog ‘Ik voel me soms een teckel aan een rolriem….’ . Hierin is de rolriem een metafoor voor het knellende onderwijssysteem en vraagt ze zich af of ze niet te snel wil. Steun vindt ze met name in de Facebook groep ‘Actief leren zonder cijfers’.

“Maar, misschien heb ik wel hetzelfde als zwangere vrouwen. Als je zwanger bent, zie je opeens allemaal zwangere vrouwen en heb je het gevoel dat de halve wereld zwanger is, precies tegelijk met jou…wat toevallig. Wat ik hiermee bedoel te zeggen, misschien zit ik wel in een tunnelvisie in mijn missie om het anders aan te pakken voor de leerlingen die ik lesgeef en zie ik alleen de artikelen die gaan over ander onderwijs.”

In haar meest recente blog  ‘ Wiskunde 2.0‘ vertelt Sacha van Looveren over de aanloop naar twee experimenteerweken in juni, waarin  de hele school gaat proberen  onderwijs op een meer ideale manier aan te bieden.  Hoe zij dit vanuit de vaksectie wiskunde met collega’s oppakt is te volgen op haar blog.

Sacha van Looveren is docente wiskunde aan het Ichthus Lyceum in Driehuis. Zij geeft inmiddels 15 jaar les. In het voorjaar van 2015 richt zij een eigen onderwijsdenktank op, samen met één van haar studiegenootjes. Ze nodigen mensen uit hun netwerk uit waarvan ze weten dat ze een passie hebben voor onderwijs. Zie ‘over’ op haar website.