Lerarenregister, Onderwijscoöperatie

Lerarenregister: hoe de geloofwaardigheid al meteen te grabbel wordt gegooid

steven-geurts-portret-en-blogachtergrond-klein-bestand

Over het lerarenregister is al veel geschreven. Steven Geurts schreef eerder een blog over de tegenargumenten. Jelmer Evers schreef in drie delen een genuanceerd verhaal over juist de noodzaak van een sterke beroepsgroep, inclusief register. De kogel is inmiddels door de kerk en het register gaat er komen. Steven riep in een eerder blog op om er dan samen het beste van te gaan maken. In dat blog deed hij ook de oproep om de Onderwijscoöperatie (het uitvoerend orgaan) te democratiseren. Maar het gaat niet de goede kant uit zo blijkt uit deze bijdrage.

Door Steven Geurts

Deze week werd duidelijk hoe de democratie van het register eruit gaat zien. Op dit moment is er een vrijwillig register. Dat sluit per 1 augustus 2017. De onderwijscoöperatie (OC) regelt op dit moment daar de gang van zaken. De OC heeft een bestuur (de vier bestuurders van de lidorganisaties onder leiding van Joost Kentson) en een bureau (ongeveer 30 man), onder leiding van Annet Kil). Verantwoording wordt afgelegd aan een algemene ledenvergadering, bestaand uit 4 personen die worden afgevaardigd vanuit de onderliggende organisaties Aob, CNV, FVOV, VVVO. Daarnaast is er een lerarenadviesraad met enkel adviesrecht, bestaand uit 50 personen die ook weer afgevaardigden zijn vanuit de lidorganisaties.

Vanaf 2018 is het lerarenregister verplicht. Een nog op te richten deelnemersvergadering is dan het hoogste orgaan, met een werkzame afvaardiging van 24 personen die neem ik aan, verantwoordelijk worden voor het reilen en zeilen van het register.
Op dit moment zijn er 77.000 leraren aangemeld bij het vrijwillige register. Waarvan 39.000  door de registratie heen zijn, de rest heeft alleen een account aangemaakt. Ongeveer 15% van alle (250.000) leraren van Nederland staat dus nu in het lerarenregister. Nu zou de vervolgstap volgens mij heel simpel moeten zijn: iedereen wordt lid, kan zich verkiesbaar stellen en de nieuwe 24 mans afvaardiging kan aan de slag met herregistratiecriteria, etc. Eenmaal per jaar een ALV, eventueel waar nodig een (digitaal) referendum en je hebt een werkzame democratische organisatie.

Een account maken is het nieuwe professionaliseren.

Het vervolgtraject is echter als volgt:
De huidige ingeschreven leden vormen de deelnemersvergadering en gaan uit hun midden een afvaardiging kiezen. Daarna wordt het vrijwillige register opgedoekt en gaat de tent in 2018 weer open. Omdat er nu nog geen deelnemersvergadering is regelt de Onderwijscoöperatie de eerste verkiezing.

De democratisering gaat dus meteen al mis. In plaats van éven te wachten totdat daadwerkelijk iedereen ingeschreven is, beslist een niet-representatieve groep van early adopters over het cruciale beginstadium van het register. Hoe cruciaal dit is, laat de OC helaas zelf al meteen zien: iedereen die zich vóór 1 augustus nog even inschrijft krijgt alvast wat registeruren cadeau. Een account maken is het nieuwe professionaliseren. Het is schandalig dat de Onderwijscoöperatie hier de geloofwaardigheid van het register meteen al te grabbel gooit.

Het register is van de beroepsgroep. Van ALLE leraren. Niet van de 15% snelle inschrijvers en al helemaal niet van de bestuurderskoepel die de Onderwijscoöperatie nu helaas is. One man, one vote wás het credo en moet het credo blijven. Nu rommelt het register op sneltreinvaart door over een spoorrail die nog niet af is terwijl 70% van de passagiers niet aan boord zijn.

Bezint eer ge begint.

Steven Geurts (29) is bioloog en leraar op Gymnasium Bernrode in Heeswijk-Dinther. Hij blogt op zijn eigen site over onderwijs, natuur en politiek. Hij is actief op Twitter onder @stevengeurts
  1. Glenn

    Kortom: even de moeite nemen op te stappen. Even proactief handelen en je stem laten horen. De rode loper ligt uit, je wordt er alleen nog net niet overheen gereden in een koetsje.

    Hoe het werkelijk zit: https://registerleraar.onderwijscooperatie.nl/register/deelnemersvergadering/

    • Casper H.

      Eh, daar staat toch precies hoe Steven het beschrijft?

      • Glenn

        Ja, Casper, alleen dat negatieve sausje dat er overheen gaat. Neem je verantwoordelijkheid: denk mee en werk mee aan een stevig en goed neergezet register. Wie dat wil, die heeft invloed. Mensen die aan de zijlijn gaan staan roeptoeteren, die voegen niets toe.

        • Glenn laat helaas precies zien waar het probleem zit. Welwillende meedenkende docenten worden gehoord (ik heb de uitnodigingen van de OC ook alweer binnen), maar de grote meerderheid niet.

          Dit register zou gaat voor de HELE beroepsgroep gelden en de complete beroepsgroep moet dus worden gehoord.

  2. Glenn

    Precies, Steven! Wat fijn dat we het eens zijn. Dus de bal ligt nu bij onze onderuitgezakte collega’s die niet in actie willen komen. Dáár ligt het probleem.
    Maar iedereen die wil, die kan en mag meedenken. Op elke onderwijshoek hangt een poster met uitnodiging. Hup: in de actiestand!

    Wie geïnteresseerd is: Ambassadeurs van het Lerarenregister komen graag op scholen langs. Nodig er ‘ns eentje uit! https://onderwijscooperatie.nl/nodig-een-ambassadeur-uit/

    Of denk en doe mee met een medenksessie: http://registerleraar.onderwijscooperatie.nl/register/meedenksessies/

Leave a Reply

Thema door Anders Norén