Waar loop je als leerkracht tegenaan? Welke oplossingen zijn er? Vragen en antwoorden die men vindt op de website ‘Freespiration’ van Tania Bruggeman, een Belgische po-docente. Ze beschrijft haar website als een plek van vrijheid en inspiratie.

Door Ankie Cuijpers

De kracht van lesgeven

Via de homepage http://www.freespiration.be/  heeft men toegang tot een vijftal thema’s: slimmer werken, leerkracht online, levenslang leren, nascholing en in de klas. In het laatste thema ‘in de klas’ vinden we tips uit de praktijk.

Zoals In ‘verbeterwerk’ met zeven tips om de stapel correctiewerk snel te verminderen. Handig is dit bijvoorbeeld  “Je kan de correctiesleutel achteraan leggen voor leerlingen die snel klaar zijn. Ze strepen hun fout door en proberen op hun plaats opnieuw. Als ze met alles klaar zijn, gaan ze langs bij de leerkracht. Om de snelheid van nakijken te verbeteren is één van de tips om al bij het maken van rekenblaadjes of toetsen, deze zo op te stellen dat je snel kan verbeteren bijvoorbeeld de eerste rij uitkomsten 11, 31, 51, … de tweede rij 22, 42, 62, … .”

Een tip die bekend is, maar helaas lukt dat lang niet altijd, is om tijdens de les te verbeteren.  “Heel verstandig is het om verbeterwerk niet te laten oplopen. ” Het welbekende uitstelgedrag en dus niet alleen bij leerlingen en studenten. “Beperk waar mogelijk het aantal werkblaadjes en gebruik andere mogelijkheden zoals een educatief spel, een toneelstukje of een presentatie.”  Natuurlijk ontbreekt haar advies om te digitaliseren niet. “Maak gebruik van online overhoorprogramma’s zoals flubaroo.com en classmarker.com. waarmee  men de klassieke toets kan vervangen. Al kost zo’n voorbereiding wel tijd, maar dat hoeft men maar een keer te doen.”

Een blog uit 2015 maar nog zeer actueel is ‘Klasmanagement. De leerkracht maakt het verschil’. Herkenbaar is de opmerking “De opleiding kan beginnende onderwijzers nooit echt voorbereiden op klasmanagement.”  Uiteindelijk is het de eigen lespraktijk waar men het lesgeven in de vingers moet krijgen en dat met vallen en opstaan. Ook hier bruikbare adviezen zoals een goed voorbereide les, echt aanwezig zijn, over goed ontwikkelde voelsprieten en hardop zeggen wie wat goed doet “Ik zie dat … en … al alles opgeruimd hebben en dat is fijn want dan kunnen we snel aan het volgende beginnen.” En verder over straffen en prijzen, beide zijn nodig, maar een straf mag volgens Tania  nooit zwaar zijn en liefst ook nuttig: papiertjes rapen, rondjes lopen, een gesprek met jou, … Wat het prijzen betreft nog het volgende “na elke negatieve opmerking volgen er minstens twee positieve. Het prijzen van gedrag en het benoemen van wat het kind positief bijdraagt, doet wonderen”. En zoals in het begin van dit artikel al aangegeven moet elke leerkracht groeien in zijn rol “Elke leerkracht moet van ouders en directie de nodige krediet krijgen om uit te proberen, te falen en opnieuw te beginnen. Want alleen zo kan iemand steengoed worden in het vak.”

tanja1Tania Bruggeman (46)  is leerkracht BSGO De Wegwijzer in Assenede, België. Tevens is zij gastdocent bij PAULO – politieopleiding in Oost-Vlaanderen. Hier verzorgt zij presentatietechnieken en rollenspel en geeft zij studiebegeleiding. Ook is zij teamlid van Edushock http://www.edushockvzw.be/