afbeelding©GWegman

De rollende robot die kinderen coding leert

Deze week vergaderde de kamer onder meer over de Onderwijs2032 plannen. Eerder lazen we dat er brede steun is voor onderwijs2032. Zie ook ons verslag op KomenskyPost van 19 mei. Dat verbaast niet. De plannen zijn grotendeels Contourennota 2032 alleen wetenschappelijk slechter onderbouwd met een scheut ICT. Maar geen directe actie. Velen zagen liever dat de kamer sprak over de zaken die er op dit moment toedoen zoals het toenemende tekort aan bevoegde leraren, de steeds groter wordende achterstand die we oplopen ten opzichte van andere westerse landen als het gaat om coding en computational thinking. Als ik nog jonge kinderen had, zou ik me zorgen maken.

Dat het ook anders kan, lezen we in een uitvoerig artikel in een meinummer van de New Yorker. http://www.newyorker.com/magazine/2016/05/16/sphero-teaches-kids-to-code. Een mooi artikel over een robot die 6e groepers helpt met coding. In principe niet zoveel nieuws onder de zon sinds Seymour Papert zijn Logo Turtle introduceerde in het begin van de jaren ’80. Maar deze Sphero-bal robot kan veel meer door de gebruikte technologie. De jonge ontwerpers afkomstig uit de hackerswereld wisten een paar jaar geleden de aandacht van Obama tijdens een bezoek aan de universiteit van Colorado te trekken. Voor Obama is coding een belangrijk ding en hij heeft er veel budget voor vrijgemaakt. En de lage landen? Tja, de VVD zegt het moet uit de leraren komen. Van het CDA horen we weinig en de PvdA? Geen duidelijk beleid in dit opzicht terwijl ze aan de knoppen draaien. Wel veel gratuite opmerkingen en lippendienst over onderwijs, de digitalisering van de samenleving en hoe belangrijk het is.

Voor het Obamafilmpje zie. https://www.youtube.com/watch?v=iVVYqhCfh7A