De lerarenopleiding aan de HAN geeft studenten een platform om hun ervaringen te delen. “De weblog ‘Leraar worden’ gaat over het beroep leraar en de HAN lerarenopleidingen. Je vindt hier actuele wetenswaardigheden en ontwikkelingen voor studenten, werkveld en medewerkers.”

In het linkermenu is de onderverdeling per studierichting met o.a. Pabo, academische Pabo, daarna een hele trits lerarenopleidingen per vakrichting en de deeltijdopleiding. Het meest recente artikel is van Claudia Verkerk, tweedejaarsstudente aan de Pabo. Zij schrijft over de projectweek voor tweedejaars ‘Game Play Go’, die plaatsvond op 18 september met als doel studenten te laten merken hoe belangrijk spel is in de ontwikkeling bij kinderen. De groep studenten met o.a. Claudia kreeg de opdracht een spel te ontwikkelen voor kinderen in groep 4. Het werd een soort escaperoom: het openen van een schatkist. “De ruimte waarin de kinderen het spel gingen spelen hebben we spannend aangekleed. De ramen werden verduisterd, er werden spinnenwebben opgehangen, er stond een glazen bol in de hoek van de kamer, ga zo maar door.”  Dat klinkt in elk geval heel spannend. En als Claudia schrijft “Niet alleen de kinderen, maar wij ook hebben veel geleerd!” dan word ik nieuwsgierig wat dat veel dan is. Helaas ontbreekt die informatie.

Scrollen langs alle lerarenopleidingen levert in eerste instantie veel meester Bart op. ‘Meester Bart laat de mens achter de docent zien’, een mooie titel voor de blog van Hilde Damen, derdejaars studente lerarenopleiding Nederlands. Bart Ongering, docent Engels en bekend als meester Bart van Twitter en zijn columns in Trouw, gaf op 11 september een collegetour op het Instituut voor Leraar en School (ILS). Hilde twijfelt nog voor welke groep ze les wil gaan geven na haar opleiding: vmbo of havo/vwo. Meester Bart stelt haar gerust als hij vertelt dat je er pas achter komt welk type leerling bij je past, als je een aantal jaar écht in het onderwijs hebt gewerkt. Je met je stages oriënteren is heel goed, maar na vier jaar opleiding hoef je nog niks zeker te weten. Misschien is het ook realistisch van een opleiding om te vertellen dat het zo niet altijd werkt in de praktijk: je hebt niet altijd de keuze om te bepalen waar je les aan geeft, daarbij spelen diverse factoren een rol , o.a. wensen van oudere collega’s, roosters en het beschikbare aantal uren. Natuurlijk wel als je solliciteert bij een categorale school, maar of daar dan weer uren vacant zijn?

Vervolgens lijkt het zoeken naar een speld in een hooiberg als men probeert een volgende bijdrage van een student van de lerarenopleiding te vinden. Het zijn hier toch vooral docenten die de moeite nemen om te schrijven. Waar studenten over schrijven zijn met name de buitenlandse stages, zoals  het verslag van Sanne Bens, derdejaarsstudent Nederlands, over haar reis naar Suriname. Sanne is een voorstander van een minor in het buitenland. Doen dus.

Nick Daanen, vierdejaarsstudent lerarenopleiding biologie, schreef een blog over het Nepalese gezin waar hij verbleef.  Helen Nagelhout, derdejaarsstudente lerarenopleiding geschiedenis was vier maanden in Denemarken. Zij koos voor dit land, omdat je er geweldige vakken kunt volgen die op de HAN niet worden aangeboden. Welke vakken dat precies zijn blijft een vraag in haar verslag.

Ik kan me van mijn opleiding nog herinneren dat de buitenlandse reizen (voor mijn vak in Duitsland) naar verschillende plaatsen en soms korte, maar ook langere periodes, de kers op de taart waren. Dat waren momenten in de opleiding waar ik naar uitkeek. Ik kan me voorstellen dat studenten hierover schrijven, maar uiteindelijk bestaat je toekomst niet uit reizen met je leerlingen, maar uit lesgeven. Ik zou dan ook graag lezen over stage-ervaringen. De opleiding Pabo torent wat bloggende studenten betreft uit boven de andere groepen. Zo vertelt Jip van Stuijvenberg, eerstejaarsstudente Pabo, over het werkcollege onderwijspsychologie en Thijs Verheijden, derdejaarsstudent Pabo, over de experimenteerweek om leerlingen een totaal andere manier te laten ervaren van die doodnormale weg naar de gymzaal. Het eindresultaat is vastgelegd op deze video

Een blog waarmee ik wil afsluiten is van Joep Thijssen, derdejaarsstudent Pabo ‘MBO-er doet het goed op HAN Pabo!’. Hij heeft eerst de opleiding onderwijsassistent gedaan op mbo-niveau, maar je dient eerst te slagen voor de instaptoetsen voordat je op de Pabo mag beginnen. In deze blog deelt hij zijn ervaringen als mbo-er op de Pabo.

Een interessant initiatief van de HAN om studenten een platform te bieden. Nu graag nog praktijkervaringen.

Ankie Cuijpers