Een Escape Room is een activiteit waarbij je opgesloten wordt in een ruimte. Met behulp van  puzzels en raadsels moet je een uitweg zien te vinden. Escape Rooms zijn een leuke vrijetijdsbesteding voor familie of vrienden en ze schieten  als paddenstoelen uit de grond.  Maar ook het onderwijs heeft deze vorm van een  breinbrekende uitdaging ontdekt .  Docent geschiedenis, Arjan Moree,  beschrijft hoe de derde klas havo tijdens een lesuur de codes probeert te kraken.  

Door Arjan Moree

De klok tikt langzaam door. Nog 37 minuten wordt er gemeld. Leerlingen lopen druk door het lokaal, op zoek naar aanwijzingen. Er hangen veel posters, maar ook kleine briefjes. Wat betekenen die briefjes? Staat er misschien een aanwijzing op of betekent het helemaal niets?

De leerlingen van klas 3 zijn bezig met een Escape Room. In de afgelopen jaren uitgegroeid tot een populaire vrije tijdsbesteding waarbij groepen proberen te ontsnappen uit een afgesloten ruimte door gebruik te maken van de aanwijzingen in de ruimte. Geïnspireerd door de voorbeelden van http://escapetheclassroom.nl/ ben ik zelf aan de slag gegaan om dit in mijn lessen toe te passen.

De ruimte is het klaslokaal, maar doel is nu het open krijgen van de schatkist. De aanwijzingen kunnen verschillende dingen zijn die in het lokaal aanwezig zijn. Doel is om in een lesuur de codes te kraken waarmee de schatkist geopend kan worden. Diverse puzzels moeten opgelost worden om deze codes te vinden. In dit geval ging het om zes hangsloten met een code van vier cijfers, daarmee moest ik dus rekening houden bij het bedenken van de opdrachten.

Als basis voor de puzzels neem ik de leerstof in een bepaalde periode. In dit geval ging het over de Russische Revolutie en het interbellum, maar in principe kan alles gebruikt worden om opdrachten bij te verzinnen. Het bedenken van het soort opdrachten is het lastigste, de invulling daarna ging eigenlijk vrij snel.

Opdrachten die ik gebruikt heb:

  • In de juiste volgorde zetten van bronnen. De bronnen waren verspreid opgehangen in het lokaal en voorzien van een nummer. Door de bronnen in de juiste volgorde te plaatsen kon de code gekraakt worden.
  • Een rekensom met jaartallen. In het lokaal hingen een aantal kaartjes op met hierop gebeurtenissen. De leerlingen moesten bedenken welke jaartallen hierbij hoorden en deze bij elkaar optellen voor de code.
  • Meerkeuzevragen. Vier vragen met meerdere antwoordmogelijkheden hingen verspreid door het lokaal. De meerkeuzevragen werden niet met ABC beantwoord maar met een getal. Door de juiste antwoorden te geven kon de code achterhaald worden. (deze optie kan eenvoudig uitgebouwd worden. Bij meerdere vragen kun je ook gaan rekenen met de uitkomsten bijvoorbeeld)
  • De woordwaardes van personen. In het lokaal hingen zes beschrijvingen van historische personen. Hierbij moest bedacht worden om welke persoon het ging en daarna met behulp van scrabble letters de woordwaarde berekend worden. Door deze woordwaardes bij elkaar op te tellen kon de code achterhaald worden. (Bij het optellen van woordwaardes duurt het best lang voordat er een viercijferig getal bereikt is, daarom heb ik de uitkomst met 25 laten vermenigvuldigen om hier wel op uit te kunnen komen.)
  • Een puzzel met verborgen boodschap. Via sites als puzzlemaker.com kunnen eenvoudig puzzels gemaakt worden over leerstof. Door hier een verborgen boodschap in te stoppen die in letters een getal vormt kon de code gevonden worden. (Voor puzzels zoals deze zijn er talloze mogelijkheden)
  • Chronologische volgorde van gebeurtenissen. Door de kaartjes die verspreid opgehangen waren in het lokaal in de juiste volgorde te plaatsen kon de laatste code opgelost worden.

Zes codes die gevonden moesten worden door het oplossen van zes losse puzzels. De leerlingen zijn hier echt heel actief mee aan de slag geweest. Hebben druk overleg gevoerd en samengewerkt om de oplossingen te vinden. De frustratie van een door tikkende klok, een code die keer op keer fout bleek te zijn en uiteindelijk de ontlading toen het gelukt was om de juiste codes te vinden!

Het voorbereiden kost even tijd, maar is ook erg leuk om te doen. Het enthousiasme van leerlingen dat je terugkrijgt is onbetaalbaar, zeker voor herhaling vatbaar!

Arjan Moree is docent geschiedenis aan het PENTA College CSG Scala Rietveldenin Spijkenisse . Hij is mede-oprichter van de Faceboekgroep Actief leren zonder cijfer en Meetup010.