Wat lezen docenten? In de reeks ‘De docent en zijn leeslijst’ vertelt Petra Holstein over haar leeservaring.
Lezen doe ik eigenlijk alleen in de zomervakantie. Dat wil zeggen lezen ter ontspanning. Sinds ik vijf jaar geleden een e-reader kocht lees ik meer dan vroeger, maar nog niet veel. Om mij heen hoor ik dat ze een echt boek in handen willen hebben, maar bij mij werkt dat net anders.
Vorig jaar was ik verbaasd over de hashtag #boekperweek. Hoe is het mogelijk dat mensen de tijd maar vooral de rust vinden om te lezen. Na één gelezen bladzijde zie ik dat de ramen nog gewassen moeten worden, nodig met de hond gewandeld moet worden, de planten water moeten hebben en oh ja, ook nog even de mail/twitter/fb checken op de iPad…….
Voordat ik tot lezen kom, is de dag voorbij, de onverlichte e-reader onleesbaar en heb ik geen zin om het externe lampje op te zoeken of als ik weet waar die is, op te halen.
Op mijn Pinterestbord plaats ik boeken die ik nog wil lezen, tips van anderen meestal op twitter tot mij genomen. Ook heb ik een bord waarop ik alle boeken plaats die ik heb gelezen, dit als tip voor anderen. Sinds vorig jaar zomer (!) ben ik bezig in het boek De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson. Daar ben ik dus al ruim 400 dagen mee bezig! Het schiet maar niet op. Het is niet dat het boek me niet boeit, nee het is mooi geschreven maar het pakt me toch niet echt, wellicht door het thema; veel geschiedenis en een bejaarde man. Of misschien dat het te dichtbij komt en ik moet denken aan mijn reeds overleden vader met Alzheimer, die in het verpleeghuis de benen nam. Een passende titel zou dan zijn ‘De 75-jarige die over de heg sprong en verdween’. Als gepensioneerd politieman in goede conditie deed hij dat regelmatig!
Toen ik twaalf was las ik voor het eerst een boek in één keer uit. Sjakie en de Chocoladefabriek van Roald Dahl. Boeken met veel fantasie waar je je eigen verbeeldingskracht aan toe kan voegen daar houd ik van. Als puber had ik weer zo’n favoriet boek Watership Down van Richard Adams. Ik las het in het Engels en kon me als konijnenliefhebber helemaal inleven.
Later las ik in vakanties boeken over vluchtelingen , culturen, godsdiensten en dramatische, waargebeurde verhalen.
Ik koop tegenwoordig weer wat meer echte boeken.
Waar ik anno 2016 van houd zijn boeken die me verdieping geven en gaan over onderwijs gerelateerde zaken. Boeken waar ik wat mee kan in de dagelijkse onderwijspraktijk . Prachtig vond ik Superschool van Eric van ’t Zelfde . Dit is het derde boek in heel mijn leven dat ik in één dag uit las. Mindset van Carol Dweck evenaarde dat record en las ik dit jaar op de heen- en terugreis van en naar Berlijn. Ook dat inspireerde me!
Ik koop tegenwoordig weer wat meer echte boeken. Er ligt nog een hele stapel op me te wachten. Op mijn eigen blog plaats ik de foto’s van de gelezen boeken in schooljaar 2015/2016 en de te lezen exemplaren in cohort ‘16/’17 .
Lezen ter ontspanning? Voor mij werkt het zo dat ik mijzelf verplicht een bepaald boek te lezen en daar dan al lezend voldoening uit haal. Ik ben absoluut geen native reader.
Nee, een leesaholic zal ik nooit worden, een boekenkast in mijn kamer als pronkstuk zal ik nooit krijgen. Lezen is voor mij functioneel. Lezen is iets wat ik doe als ik verder helemaal niks te doen heb, en dat gebeurt zelden . Tijdens vakanties op het strand, in een hotel, op de camping, op dat soort momenten pak ik een (e-)boek .
Dit jaar ben ik niet met vakantie geweest!
Petra Holstein is docent rekenen en digitale vaardigheden op het mbo Drenthe College
Geef een reactie