Door Ankie Cuijpers
“Wat heb ik veel geleerd via en te danken aan Twitter. Elke leraar zou op Twitter moeten. En informeel leren moet op elke lero aan bod komen. ” Althans dat twittert Henk ter Haar, teamleider en docent vo én finalist in de race voor de beste docent Nederlands 2017. Ruim 59 likes ontvangt Henk op dit bericht. Wat bedoelt hij concreet met ‘veel’ en herkennen de likers zich in zijn woorden?
Wat heb ik veel geleerd via en te danken aan Twitter. Elke leraar zou op Twitter moeten. En informeel leren moet op elke lero aan bod komen.
— Henk ter Haar (@HenkTerHaar) 4 mei 2017
De redactie van KomenskyPost wil dat graag weten en nodigt met name docenten uit om te vertellen over de betekenis van Twitter voor hun onderwijs. Ter inspiratie enkele voorbeelden.
De reikwijdte van Twitter voor het onderwijs
Patricia van Slobbe, docente hbo en een van de auteurs van Kleppendicht, schreef in 2013 een blog ‘Professionaliseren met Twitter: het kan!’ Volgens haar is Twitter een machtig middel om je eigen Personal Learning Network (PLN) op te bouwen en te onderhouden en zo de regie over je eigen professionalisering te houden. Vervolgens legt ze uit hoe dat PLN via Twitter werkt en geeft ze het advies om een account aan te maken.
In 2014 schreef ik, destijds docente vo, een artikel Twitter versus Google. Ik vond op Twitter lesmateriaal, leerde mensen kennen, kreeg antwoord op hulpvragen en leesboekentips.
Inger van der Water, docente po, blogde in 2016 over tien redenen waarom Twitter geweldig is voor leerkrachten. Plek nummer 9 verdient een ereplaats “Iedereen is gelijk. Of je nu in het po, vo of mbo werkt, je bent directeur, leerkracht, ib’er of onderwijsassistent, op Twitter is iedereen er voor elkaar. Je krijgt soms juist hulp uit de hoek waar je het niet van verwacht, maar dat laat dan maar weer zien hoe mooi de #krachtvantwitter is.” Lees ook de reacties met mooie aanvullingen.
Ook in blogs met andere thema’s kom ik de relevantie van Twitter voor het onderwijs tegen. Bijvoorbeeld in de blog Samen aan de slag van docente vo Rhea Flohr (SG Het Plein) , waarin ze schrijft over haar contact met collega Judith van Sprundel (Effent mavo) via Twitter. “We hebben elkaar al wel eerder ontmoet, ik had het geluk dat ik ooit eens in haar klas mocht kijken en we spraken elkaar vorige week nog op meetup013. Daarnaast hebben we op Twitter ook veel contact. Helemaal in de tijd dat we onze application voor het ADE 2017 (apple distinguished educator. red.) moesten invullen. Bij mij ging er wat mis met mijn filmpje en Judith heeft me op afstand gerust kunnen stellen.”
Een van de reacties op de tweet van Henk is van Noëlle Engels, docente po en wie weet gaat zij ons binnenkort meer vertellen.
Een lange (800 woorden) of korte bijdrage graag sturen naar info@komenskypost.nl
admin
Vandaag nog collega’s gesproken over Twitter. Gebruik het vooral om up to date te blijven met onderwijsonderzoek & een PLN uit te bouwen.
Karen van de Cruys
admin
Twitter sloopt de klasmuren. Twitter = netwerk + leerplatform + vangnet + gelijkheid + nieuws + kansen + dialoog + meningsvorming + …
@jufTanja (Tanja Bruggeman)