Door Ankie Cuijpers

Het idee voor KomenskyPost ontstond ruim een jaar geleden in de krochten van een Utrechtse uitspanning waar destijds het jaarlijkse edubloggersdiner plaatsvond. Een van de uitgangspunten is meer aandacht genereren voor artikelen of blogs van edubloggers. We houden ons nog steeds aan dit voornemen. Vandaag aandacht voor een blog waarvan de slogan ‘Wat je vindt mag je delen’ uitnodigend klinkt. Sietske Dijkema, docente wiskunde en Petra Hatley-Richardson, docente tekenen en Engels, vullen hun blog Les and more over alledaagse onderwijsdingen.  Sietske en Petra geven hun achternamen pas prijs op hun blog als ik op ‘workshops’ klik. Het googlezoekwerk om de volledige identiteit te achterhalen had ik me dus kunnen besparen. Maar het zelf zoeken vind ik nog steeds een grotere uitdaging dan de gemakkelijke route ‘ff vragen’ wat ik overigens regelmatig op Twitter tegenkom.

“Wat je vindt mag je delen. Wij geloven dat lesgeven leuk is. En dat het ook moeilijk kan zijn. En dat je daar eerlijk over moet zijn. Door eerlijk te delen leren we van elkaar.”

Na 35 jaar lesgeven onderschrijf ik bovenstaande voor 100%. Sietske en Petra verstaan de kunst om in enkele eenvoudige zinnen het werken in het onderwijs te beschrijven. Niet enkel hallelujah-verhalen zoals ik ze regelmatig tegenkom. In mijn ogen vooral borstklopperij en daar doe je de beginnende docent geen plezier mee, maar down to earth, de realiteit van alledag. De site  Les and more, een originele zinspeling op less is more, start in september 2014. Aanvankelijk zijn er drie auteurs, maar de bijdragen van een zekere Yvonne stoppen na 2015.

Via ‘categorieën’ kun je het onderwerp kiezen waar je over wilt lezen, maar bijvoorbeeld een overzicht van de best gelezen blogs in 2015 vind je hier . Of in 2017 een overzicht van de best gelezen blogs uit de 100 reeds gepubliceerde bijdragen .

Voor mij als vo-docent valt de mond soms open van verbazing, zoals tijdens het lezen van de blog “Ik stoor toch niet?”- Lestijd is heilig.  Je verzint het niet, maar tja, iemand zal in het po de telefoon op moeten nemen als de conciërge een vrije dag heeft. Petra vernam het volgende van een collega uit het po…

“Het was de bedoeling dat ze tijdens het lesgeven soms wel 5 keer per uur externe telefoontjes moest aannemen. Het is natuurlijk al lastig genoeg om aan groep 7 en 8 tegelijk les te geven: heb je net 1 groep aan de slag, ben je bezig met de verlengde instructie van de 2e groep, ondertussen moet iemand van de 1e groep plassen, weer een ander is z’n schrift kwijt, een 3e wil dat het zonnescherm naar beneden gaat en vervolgens moet je  de telefoon aannemen omdat een moeder even wil doorgeven dat haar dochter uit groep 2 vandaag  door iemand anders wordt opgehaald. “Elise, wil jij even naar groep 2 lopen om te vertellen……”.”

De blog Les and more is zeker voor startende docenten een aanrader. Je vindt er o.a. tips over klassenmanagement  , orde in de les door het uitdelen van post-its , of tips over de voorbereiding van het nieuwe schooljaar

De laatste bijdrage door Petra ‘Mobiele telefoons op school: Een vloek of zegen?’  vormt vast en zeker stof tot discussie. Vanaf begin van dit schooljaar mogen leerlingen op het Gomarus College in Groningen, de school van Petra en Sietske, geen mobieltje meer bij zich hebben op de gangen en in de lokalen. Op KomenskyPost schreef ik al eens over dit onderwerp. Ik ben tegen verbieden, maar voor een leren omgaan met mobieltjes.   Voor kerst evalueert men het experiment. We lezen er ongetwijfeld meer over.

http://lesandmore.nl/