“Dat ik soms een beetje ‘kinderachtige’ dingen leuk vind en het kind in mij soms onverwacht naar boven komt”, dat weet Inger van de Water al lang. Zij schrijft op haar website over haar leven als juf in het basisonderwijs. Blogs met thema’s ontleend aan de onderwijspraktijk en haar privéleven.
Door Ankie Cuijpers
Inger van de Water deelt haar ervaringen, ideeën en beslommeringen uit haar werkzame leven als juf in een snel opeenvolgende reeks van berichten. Dat haar privéleven er anders uitziet, of zoals zijzelf het noemt, er een beetje raar uitziet, daarover schrijft ze in haar blog ‘Leven met een juf’. Op, voor juffen en ook meesters, herkenbare wijze somt ze enkele ‘eigenaardigheden’ op van haar onderwijsbestaan: elke dag kijken naar het sinterklaasjournaal, het verzamelen van wegwerpmateriaal voor de creatieve lessen of de lerarenstem. Is het al eens opgevallen dat leraren anders praten als ze enthousiast zijn? Echt harder volgens Inger. Let er maar eens op. Bij juf Inger is een spellingfout een zeldzaamheid, maar het valt haar op dat spellingfouten in een bericht van een leerkracht uitgebreid besproken worden. Het beheersen van spelling is niet wat iedereen een sterke kant van leerkrachten vindt. Maar juist daarover lees je dan in de media.
Op haar website vinden we veel nieuwe afwisselende bijdragen. In het rechtermenu op haar site staat het overzicht van alle categorieën. Zeker de moeite waard om te lezen, zoals bijvoorbeeld ‘klassepret’. Inger geeft dit schooljaar les aan een combinatiegroep 7/8. Zo’n gemengde klas is niks ongewoons voor Inger, die inmiddels acht jaar lesgeeft. Zij heeft al ervaring in een combigroep 3,4,5 en ook in 3,4 én 3,5.
In ‘klassepret’ deelt Inger dan ook de verschillen tussen deze leeftijdsgroepen. “Het is toch wel leuk als er gelachen wordt als je denkt grappig te zijn als leerkracht.” Een ervaring die ze nu pas in de bovenbouw heeft. Zo leert ze ook elke dag meer… “In andere groepen leerde ik ook echt wel van mijn leerlingen, maar nu nog net iets meer. Weet ik iets niet zeker? Dan weet iemand het wel of we hebben het ontzettend snel opgezocht. Ook begrijp ik ineens alle woordsoorten een stuk beter en wordt mijn Engels iedere week beter. Mijn kennis van topografie groeit flink en ik ben op de hoogte welke app ik echt op mijn telefoon moet hebben.”
Inger is lid van TheCrowd en ook daarover schrijft ze. Afgelopen najaar bezocht ze de bijeenkomst in Leiderdorp voor de activiteit ‘organiseren van feedback’. Het hoort bij een deelnemer van TheCrowd om te reflecteren op je activiteit. Inge schrijft hierover het volgende:
Wat heb ik geleerd?
- Soms moet je dingen gewoon DOEN. Lef hebben om te veranderen en de tijd die het kost zien als een waardevolle investering. En niet alles hoeft meteen perfect, het mag in stapjes en mag groeien.
- Tijd inroosteren om leerlingen feedback te geven tijdens mijn lessen. Ik zie hier zeker mogelijkheden binnen mijn huidige lessen.
- Dat er gratis online tools zijn om zichtbaar te maken in hoeverre een leerdoel al is bereikt. Bijvoorbeeld forallrubrics.com.
- De site lessonplans.symbaloo.com kan mij helpen om bijvoorbeeld voor een hoofdstuk van geschiedenis of aardrijkskunde de leerlingen een pad af te laten leggen waarin ze ook op andere manieren in aanraking komen met de lesstof.
En daar blijft het niet bij. Zij beschrijft ook wat zij hiermee in haar les en in het lokaal gaat veranderen.
Lezen is Ingers hobby en niet alleen literatuur, maar ook boeken over onderwijs. Soms heeft ze het gevoel dat ze daar geen tijd meer voor heeft. Reden voor haar om de uren voor school eens bij te houden. De app Paymo biedt daarbij uitkomst. “Het heeft wel raar gevoeld om mijn uren zo strak bij te houden. Ik vind mijn werk erg leuk, maar ik wilde gewoon weten wat er waar was van de werkdruk in het onderwijs voor mijzelf.” En het resultaat? “Afgelopen schooljaar heb ik ook momenten gehad dat ik verschrikkelijk moe was na een week werken met meerdere avonden op school, maar door mijn uren bij te houden en daarna te kunnen kijken kon ik het relativeren en startte ik de week daarna weer vol goede moed.” Misschien een goede tip voor andere leerkrachten.
De blog van Inger: http://www.jufinger.nl/
Inger van de Water is leerkracht po en zij geeft dit schooljaar les aan groep 7 en 8. Zij is in 2008 afgestudeerd aan de Marnix Academie in Utrecht. Daarna volgde zij de opleiding vakbekwaam leerkracht bewegingsonderwijs en de master SEN.
1 Pingback