Bloggen, Docenten, professionaliseren, VO

Twitter, zeker wel! of toch niet?

Is Twitter een relevant medium voor het onderwijs? Een vraag die de redactie van KomenskyPost  vorige week stelde.  We plaatsten een oproep en vroegen met name docenten om hun ervaring te delen.   Rhea Flohr, docente vo, legt uit welke rol Twitter speelt bij haar onderwijs.

Door Rhea Flohr

Ik zit op Twitter en dat bevalt me erg goed! Mijn netwerk is groot en sinds ik bij #ADE2017 (Apple Distinguished Educators class of 2017) hoor, stap ik ook wel eens uit mijn comfortzone en converseer ik in het Engels.

Het gebruik van Twitter door leraren kwam afgelopen week onder de aandacht door een Tweet van Henk Ter Haar, waardoor een blog op Komenskypost ontstond en veel mensen (in mijn netwerk) gingen nadenken over de waarde van Twitter. Ik had er eigenlijk nog nooit een blogje aan gewaagd én ik wilde graag een langere reactie geven op een betrokken twitteraar. 140 Tekens is namelijk best weinig als je echt iets kwijt wil. Daar blog ik dan ook vaak over.

Waar ik Twitter voor gebruik:

  • notitieblokje voor aantekeningen tijdens een professionaliseringsactiviteit, om er vervolgens een blogje over te schrijven.
  • vraagbaak, er is veel kennis in mijn netwerk met name op het gebied van Onderwijs met ICT. Op google kun je veel vinden maar hier vind ik meteen de ervaringen in de klas erbij.
  • inspiratiebron, ik leer zoveel nieuwe dingen van collega’s in het hele land en vanuit alle sectoren.
  • bron van kennis, geen zaken om in de klas te gebruiken maar achtergronden en theorie die mijn kijk op onderwijs scherp houdt.
  • gezelligheid met #onderwijswijven, zo’n club betrokken onderwijsdames ontstaan via Twitter, het is super om daar deel vanuit te kunnen maken!

Waar ik Twitter zeker niet voor gebruik:

  • ik zal nooit kwaad spreken, dat heeft niets met naïviteit te maken maar meer met mijn eigen ‘waarden en normen’. Soms zit ik bij een professionaliseringsactiviteit die niet echt past op dat moment of niet echt aansluit bij mijn verwachtingen. Het helpt niet om dat te Twitteren. Ook personen zal ik niet op Twitter afkraken.
  • me negatief uitlaten over mijn werkgever/collega’s zulke zaken komen altijd terug en wederom: het op Twitter zetten is niet helpend.
  • in discussie gaan over het lerarenregister/werkdruk/onderzoeken. Over sommige zaken vind ik wel iets maar Twitter is daar niet het medium voor waar ik dan goed uit mijn woorden kan komen. Zulke zaken bespreek ik liever in levenden lijve met collega’s.

Ik zie best wel dat er soms zaken besproken worden die uitlopen op een ‘fittie’ en dat laat ik dan links liggen. Is dat naïef? Ik denk van niet. Twitter valt of staat met uitwisselen. Het heeft niet zoveel zin om alleen maar te kijken. Proactief participeren levert veel meer op! Een fijn netwerk is een kwestie van geven en nemen en heeft echt tijd nodig! Het is om het zo maar te zeggen: Nooit af!

rheaRhea Flohr is docente aardrijkskunde en mediawijsheid bij SG Het Plein in Eindhoven. Tevens is zij OICT-er op deze school. Daarnaast is zij actief deelnemer van TheCrowd en sinds kort ook Apple Distinguished Educator.
  1. Jacques Verschuren

    Twitter heeft mij zoooo veel gebracht en doet dat nog dagelijks. Je netwerk breidt zich voortdurend uit, ook al blog ik (nog) niet. ‘Haal’ ik dan alleen maar? Nee, ik kan en wil zelfs mijn dagelijkse praktijkervaringen, bijna altijd geïnspireerd door collega Twitteraars, weer delen. Vaak is het de ervaring van anderen die mij inspireert tot actie en het is dan fijn om je ervaringen weer te delen. Ik ontmoet en ga daadwerkelijk naar mensen, die ik anders nevernooitniet ontmoet zou hebben ! Ik zie Twitter als MIJN ‘professionaliseringstool’ no.1, mijn dagelijkse boost.

    • Rhea

      Precies zoals ik het ook zie Jacques! Zonder Twitter waren mijn lessen lang niet zo leuk en had ik lang niet zoveel geleerd!

Geef een reactie

81 − 75 =

Translate »