Minder toetsen, maar vooral anders toetsen.
Minder cijfers en vooral meer procesbegeleiding: formatief toetsen dus. Volgens Dominique Sluijsmans, Lector Professioneel Beoordelen aan Hogeschool Zuyd is formatief toetsen het verzamelen van informatie van het leerproces van leerlingen die leerkrachten kunnen gebruiken voor onderwijsbeslissingen en die leerlingen kunnen gebruiken om hun leren te bevorderen maar hen ook motiveert.
Door het gehele Nederlandse onderwijs zijn bewegingen in de richting van formatief toetsen waar te nemen. Platforms ontstaan, zoals op Facebook de groep ‘Actief leren zonder cijfers’ , onderwijstijdschriften besteden er aandacht aan zoals het meinummer van het tijdschrift Van 12-18 volledig gewijd was aan dit thema en worden er diverse bijeenkomsten georganiseerd.Op dit moment kan men via de OU een gratis MOOC volgen ‘Toetsen voor leren in de praktijk’. In deze MOOC leert men wat formatief toetsen is en hoe formatief toetsen kan bijdragen aan het leren van leerlingen of studenten.
Op 23 juni organiseert #Meetup010 een bijeenkomst rondom het thema ‘De drukpers van het onderwijs: over prestatiedruk- en drang’. Gratis toegankelijk
Het Platform Leren van Toetsen houdt op 3 juni een symposium Van toetscultuur naar feedbackcultuur: de summatieve toets in de ban. Ook gratis.
Het ‘Platform Leren van Toetsen in het hbo’ is een uniek samenwerkingsverband tussen enkele hogescholen en studenten Onderwijskunde. In het platform bundelen de hogescholen hun krachten en initiëren gezamenlijk onderzoek naar de leerwaarde van toetsen.
Info over het platform: https://lerenvantoetsen.com/
Ankie Cuijpers
René Franquinet
Heb 30 mei bij SLO in Utrecht een zgn. Powermeeting bijgewoond, waarin formatief toetsen een belangrijk item was. Enthousiaste deelnemers en verrijkende inzichten. Hoewel veel scholen al kennis hebben van (de voordelen van) deze materie, zou je willen dat het onderwerp landelijke bekendheid krijgt. Er zijn genoeg ingewijden die er graag iets over komen vertellen.