Haye van der Werf
Tot voor kort hadden we het altijd over “Een leven lang leren”, maar tegenwoordig spreekt men liever van “Een leven lang ontwikkelen”. ‘Leren’ is blijkbaar een ‘Opgave’ terwijl ‘Ontwikkelen’ alles in zich heeft van een plezierig proces!
Het fenomeen staat in de belangstelling; het Ministerie van OCW organiseert themamiddagen over dit onderwerp en bij de opening van het MBO-jaar was het één van de hoofdthema’s.
Vier gebeurtenissen in de afgelopen weken laten dat belang ook nog eens zien, zij het niet altijd in de goede richting. Want ondanks alle lippendienst zijn er ook nog wetten en praktische bezwaren!
- Het afscheid van Ton Heerts als voorzitter van de MBO Raad.
Na 3 jaar verlaat Ton Heerts de MBO Raad om burgemeester te worden van Apeldoorn.
Heerts, rustbrenger in een turbulente periode van het FNV, een beetje onopvallend PvdA-kamerlid en daarna dus sinds 3 jaar voorzitter van de MBO Raad.
Zijn verdiensten in die functie zullen bij gelegenheid van zijn afscheid wel uitgebreid bejubeld worden, maar één element in zijn optreden verdient hier vermelding. Te weten de aandacht voor “een leven lang ontwikkelen”.
Bij herhaling heeft hij gewezen op de noodzaak van ‘bij-, om- en herscholing’ binnen de huidige en toekomstige arbeidsmarkt.
Terecht vroeg hij aandacht voor dit onderwerp. En dat binnen een vereniging van ROC’s en vakscholen waar nog steeds vooral de nadruk ligt op het initiële beroepsonderwijs en dan het liefst niveau 4. - De column van Louise Fresco in het NRC van 18 november, waarin de vraag ‘hoe leerlingen zich moeten voorbereiden op werk en burgerschap’
Met als één van haar conclusies: “Vermoedelijk zal het onderwijs dichter tegen de arbeidsmarkt aan komen te liggen, via korte cursussen voor werkenden, (…) Leren zal vermoedelijk steeds meer lijken op levenslang omgaan met nieuwe kennis en technologie.” - De fusie van NCOI en LOI.
Opleidingsinstituut LOI, bekend van zijn thuisstudies, wordt overgenomen door branchegenoot NCOI. Die laatste partij hoopt met de overname extra kennis en ervaring in handen te krijgen.
Volgens NCOI/LOI zal het particuliere onderwijs onder een hogere prijsdruk komen te staan als gevolg van het toenemende aanbod van zogeheten ’bekostigde’ onderwijsinstellingen op het gebied van deeltijdopleidingen.
„De overname zal er voor zorgen dat beide organisaties ook in de toekomst in staat blijven te concurreren met de bekostigde aanbieders”.
Duidelijk wordt in ieder geval daar geanticipeerd op een verwachte ontwikkeling!
Maar:
- Minister Koolmees: Scholingsbudget ‘Leven lang ontwikkelen’ opnieuw jaar uitgesteld.
Het zag er dus zo mooi uit! Iedereen onderkent blijkbaar de noodzaak van ‘een leven lang ontwikkelen’ en zelfs in het Regeerakkoord werd er aandacht aan besteed.
Maar het is dus nog even wachten op de in dat Regeerakkoord aangekondigde doorbraak rond ‘een leven lang ontwikkelen’. Oorzaak: de UWV, de beoogde uitvoerder, krijgt de invoering van de regeling niet voor elkaar!
Belangstelling voor dit fenomeen is mooi maar zo’n belangrijk onderwerp zou toch – naast het klimaat en de zorg – prioriteit moeten hebben zonder bureaucratische en formele belemmeringen. Maar blijkbaar kost het even tijd. Maar te hopen dat het straks in de verkiezingsprogramma’s en de daden van de partijen die onderwijs een warm hart toedragen prioriteit krijgt of blijft behouden.
Haye van der Werf
is redacteur van KomenskyPost
Evelien
Ook heel jammer dat je geen tweede master meer kunt volgen aan de universiteit. Het kan wel, maar tegen zeer hoge kosten.
Paul Jansen
Is dit een woordenspel? Door belanghebbenden bedachte vervanging van ‘leren’ door ‘ontwikkelen’? ‘Het doel is de reis zelf’ heb ik altijd een mooi gezegde gevonden in dit verband. Daar zit wel alles in, zoals ervaring, ontmoeting, verkenning, noem maar op. Daar kun je nog veel conferenties over organiseren.