ICT, Klassenmanagment, Sociale media, VMBO, VO

Laat dit stoppen… deel 2

Judith Porcelijn

Met goedgeschreven columns kom ik graag mijn zondagen door. Paulien Cornelissen, Sylvia Witteman, Eva Hoeke… Ik wou dat ik zó kon schrijven. Eén van mijn favoriete columns in het Magazine (VK) is ‘Laat het stoppen’. Bij toerbeurt maken schrijvers kleine ergernissen met de grond gelijk. Heerlijk. En ik wil dat ook. Want in het onderwijs lopen genoeg kleine (en grote) ergernissen rond waar ik graag mijn ongezouten mening over geef. Met als onderliggende toon: ‘laat dit stoppen’. Deze keer heb ik gekozen voor…

Het gebruik van digitale middelen in de klas

Er zijn verschillende redenen waarom digitale middelen uit het klaslokaal zouden moeten verdwijnen. Hieronder volgen een aantal van de belangrijkste redenen (volgens ChatGPT):

  1. Afleiding: Digitale middelen zoals smartphones, tablets en laptops leiden leerlingen af van de les. Ze kunnen zich bezighouden met sociale media, games of andere online activiteiten in plaats van de les te volgen. Dit leidt tot een afname van de concentratie en een vermindering van de leerprestaties.
  2. Verslaving: Het gebruik van digitale middelen kan leiden tot verslaving. Leerlingen kunnen afhankelijk worden van de constante prikkels van hun apparaten, wat kan leiden tot problemen met de geestelijke gezondheid.
  3. Sociaal isolement: Digitale middelen kunnen leerlingen sociaal isoleren van hun medeleerlingen en docenten. Door te veel tijd door te brengen met hun apparaten (vooral ook in de pauzes), worden leerlingen minder vaardig in het opbouwen en onderhouden van sociale relaties.
  4. Ongezonde houding: Het gebruik van digitale middelen kan leiden tot een ongezonde houding, zoals een gebogen rug en vermoeide ogen. Dit kan leiden tot fysieke problemen op de lange termijn.
  5. Onveiligheid: Ten slotte kan het gebruik van digitale middelen in het klaslokaal ook onveiligheid veroorzaken. Leerlingen kunnen stiekem foto’s en filmpjes maken van docenten en medeleerlingen en deze op social media plaatsen.

We weten op welke manier leerlingen de lesstof het beste kunnen verwerken en onthouden:

  1. Aantekeningen overnemen van het bord
  2. Zelf goede aantekeningen en mindmaps (leren) maken
  3. Praktische opdrachten en coöperatieve werkvormen

Kortom: met boeken, gesproken taal, schriften, wisbordjes, pen en potlood.

Moeten alle digitale middelen de deur uit?

Nee. 

  1. Het digibord mag blijven, maar zet er alsjeblieft een groot krijtbord of whiteboard met beamer naast.
  2. Het afnemen van digitale toetsen scheelt heel veel uren nakijkwerk
  3. Zo nu en dan een Kahoot (o.i.d.) tussendoor is gewoon leuk
  4. Boeken lezen op een e-reader. Dat scheelt gewicht in een schooltas en is beter voor de ruggen van de leerlingen.

Ik ken scholen die vinden dat ze de aanwezigheid van smartphones in de klas niet kunnen verbieden. Veel startende leraren (en zij-instromers) lopen daar tegenaan in hun klassenmanagement. Ook klagen veel hogescholen en universiteiten dat de kennisbasis van hun studenten de afgelopen jaren flink is afgenomen. En dan hebben we het nog niet eens over de achterstanden op het gebied van rekenen, spellen en lezen. Laat het alsjeblieft stoppen: leer leerlingen goed schrijven, spellen, rekenen en lezen met pen en papier. We weten dat dat beter is. Doe het dan ook.

Volgende aflevering van ‘Laat dit stoppen’: gepersonaliseerd leren.

Judith Porcelijn is redakteur van KomenskyPost, en coach/ begeleider (IB’er), ze verzorgt ook (online) trainingen, geeft tips en praktische hulp. www.sterkeschool.nl http://sterkeschool.nl

Geef een reactie

− 2 = 2

Translate »