Hoe zit het eigenlijk? Zes weken vakantie of toch niet?
Er is veel discussie over de werkdruk van een docent en vaak lees je dan dat een docent niet mag klagen, want die heeft toch zoveel vakantie. KomenskyPost vroeg docenten om als gastblogger de komende weken hun verhaal te vertellen over vakantie en werk.
Door Frans Droog,
docent mens en natuur in de onderbouw en docent biologie in de bovenbouw op het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek.
Mijn vakantie is maandag 11 juli officieel begonnen. Ik kreeg vorige week de vraag of ik zou willen beschrijven wat ik als docent van plan ben te doen voor school deze vakantie. Dit verhaal is dus op verzoek geschreven, geschreven in stukjes gedurende deze week, deels in de tuin.
De eerste dagen van mijn vakantie zijn altijd gevuld met wat ik afrondende en opbouwende activiteiten noem. Ook afgelopen week dus.
Zo heb ik een aantal mails verstuurd om nog wat puntjes op de i te zetten. Dit betrof afspraken met collega’s binnen de sectie, het nakomen van toezeggingen naar mentorleerlingen waarvoor ik nog informatie zou zoeken, het beantwoorden van vragen van leerlingen die ik begeleid bij hun Profielwerkstuk dat zij volgend jaar gaan uitvoeren.
Ik heb de nodige files op mijn computer, in de Google Drive, op de verschillend websites die ik gebruik, van dit jaar in jaarmapjes gezet en, voor zover dat nu al kan, nieuwe files voor het komende schooljaar aangemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld de Programma’s voor Toetsing en Afsluiting, studiewijzers, toetsen, cijferfiles, mentoraatfiles. Ik vind dat efficiënt en het geeft mij een goed gevoel.
Ik heb de vele A4’tjes, A3’tjes, post-its en de herinneringen op mijn digitale devices en in mijn grote en kleine schriftje, met ‘to-do’s’ en ideetjes die nooit urgent genoeg bleken, langsgelopen en opgeschoond. Een deel hiervan is omgezet in acties, een deel is op een nieuwe, schone lijst beland, een deel zit in de fysieke of digitale prullenbak..
Ik heb informatie verzameld voor twee workhops die ik op verzoek van de schoolleiding in de laatste week van de vakantie (ja, inderdaad) en de eerste week van het nieuwe schooljaar zal geven. Zij gaan over chromebooks en programmeren.
Ik heb mijn agenda’s voor het komend schooljaar gevuld.
Dinsdag heb ik overlegd met de organisatoren van MeetUp010#8, over Maker Education deze keer, vandaag, vrijdag, gaan we een locatie bekijken.
Ik zal deze vakantie boeken (her)lezen en ICT-tools testen. Boeken over onderwijs waar ik iets concreets mee hoop te kunnen bij mijn lesgeven komend schooljaar. Voor de ICT-tools geldt hetzelfde. De boeken zijn binnen of besteld, de ICT-tools staan op de lijstjes. Ik zal ook andere boeken lezen, spannende boeken, ter ontspanning.
Ik zal nadenken over de aanpassingen die ik komend jaar wil doorvoeren in mijn lesgeven. Dit zal ik doen aan de hand van de evaluatie van het afgelopen jaar en de plannen op de lijstjes. Dit nadenken zal gebeuren achter mijn laptop, of achter een boek, in de tuin, of op een terras., zittend of wandelend.
Ik zal verschillende van bovenstaande dingen tegelijk doen of door elkaar. Ik zal veel opstaan en rondlopen. Ik zal binnen en buiten zitten. Ik zal sport kijken en soms iets opschrijven. Ik zal in de tuin werken of op zolder. Ik zal de krant lezen en een film op Netflix kijken. Dat is in essentie vakantie voor mij. Er hoeft niets en er mag zoveel. Elk moment is een vrije keuze.
Ik zal ook wat opruimen. Of best wel veel opruimen eigenlijk. Iets wat bij mij nooit zo urgent is, maar soms toch wel moet. Zo zegt althans mijn vrouw, en zij heeft gelijk.
Twee weken zullen ‘echt’ vakantie zijn, in de zin dat ik niet thuis zal zijn maar in een huisje.
Een huisje in een rustige omgeving met een afgeschermde tuin. Een huisje waar mijn honden vrij binnen en buiten kunnen lopen. Een huisje van waaruit ik gemakkelijk wandelingen kan maken in een mooie omgeving, met of zonder honden. Een huisje van waaruit wij tochtjes kunnen maken naar bezienswaardigheden in de buurt, naar kleine pleintjes met fijne terrasjes, naar kleine restaurantjes waar de bediening vriendelijk is.
Ik zal uitrusten en inspiratie zoeken en ruimte maken voor creatieve acties. Ik zal vorm en inhoud geven aan de doorlopende leerlijn onderzoek doen, culminerend in het profielwerkstuk in de eindexamenklassen. Ik zal vorm en inhoud gaan geven aan de digitalisering en tegelijkertijd meer praktisch gerichte invulling van ons vak mens en natuur, zodat wij in de toekomst boekloos aan de slag kunnen. Ik zal aan de slag gaan om concreet invulling te geven aan minder toetsen, meer feedback, door voor de verschillende klassen hier de nu best passende vorm en inhoud te kiezen. Het kan niet allemaal in één keer.
Het verschil tussen vakantie en niet zit voor mij vooral in de vrijheid. Mijn werk is mijn hobby en mijn hobby is mijn werk. Ik voel mij ongelofelijk geprivilegeerd dat ik dat kan zeggen. Gedurende het jaar zit ik gevangen in een rooster dat mij elke vijfenveertig minuten vertelt waar ik moet zijn om 30 leerlingen te geven wat zij verdienen of waar ik moet zijn om te praten over van alles dat hiermee samenhangt.
Ik geniet intens van al mijn uren met leerlingen. Net zo intens geniet ik van al mijn uren zonder hen.
Met hen ben ik bezig met waar het om gaat. Zonder hen kan ik mijn uiterste best doen om te zorgen dat waar het om gaat zo goed als mogelijk gaat. Beide tegelijk is mijn droom.
Ik zal blogs schrijven en waarschijnlijk publiceren. Deze week is dat redelijk gelukt. De nakijkcommissie blijkt een breed opgepakt idee.
Vrijwel elke zomer laat ik mij verleiden via mijn blog iets de wereld in te slingeren waarbij ik mij afvraag wat de reacties zulllen zijn. Afgelopen jaar was dit #blimageNL, met een resultaat waarvan ik, nu ik het teruglees, word meegenomen naar het huisje in Frankrijk, waar ik onderwijs en vakantie vierde. 88 Verhalen geschreven aan de hand van een plaatje over onderwijs.
De laatste week van de vakantie zal gevuld zijn met de concrete voorbereidingen van de lessen voor de eerste paar weken. De planning van de practica. Het de laatste hand leggen aan de cursussen ICT bij ons op school en chromebooks voor nieuwe collega’s die zij die week tijdens hun introductiedagen krijgen. Die week zal ik ook naar de kapper gaan.
Ik ben nu vijftien jaar docent en de vakanties verlopen vaak wel hetzelfde. Een echt plan heb ik niet. Dat hoeft ook niet. Ik heb vakantie.
Frans Droog is docent mens en natuur in de onderbouw en docent biologie in de bovenbouw op het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek. Hij is actief in verschillende organisaties die het onderwijs proberen te verbeteren vanaf de werkvloer, met name via het leren van elkaar door docenten te ondersteunen: The Crowd, edcampNL, MeetUp010, United4Education. Hij wil het elke dag een beetje beter doen. En lol hebben.
Oud-docente
Schrijftalent is duidelijk niet voorbehouden aan alfa’s alleen. Mooi geschreven, complimenten.