Beleid, ICT, PO

Een combinatieklas 5,6,7,8 en lesideeën… Lisa Jansen doet het

Welke groep ik volgend jaar krijg… en waarom het de laatste weken zo stil was.

Onderstaande tweet wees de weg naar de blog van Lisa Jansen-Scheepers, een 26-jarige leerkracht in de bovenbouw van een basisschool in Valkenburg, een krimpschool,  omdat deze school te maken heeft met een dalend aantal leerlingen.  Hoe gaat deze school in Valkenburg daarmee om en wat voor mooie dingen vinden we op de site van Lisa?

De site opent met een vriendelijke ogende en duidelijke menu-indeling met op de homepage meteen een paar handige tips rondom de start van het schooljaar. Overigens ook heel goed te gebruiken in een brugklas vo.

Het eerste menu ‘klasmanagement’ heeft vier submenu’s: klasinrichting, sociaal-emotioneel, zorg en organisatie. Op Facebook en Twitter doet momenteel een foto de ronde van een schoolbord met de tekst ‘What is your hope’.  Lisa ontdekte deze optie al eerder en die vinden we terug in het submenu ‘sociaal-emotioneel’.

Als ik in een nieuwe groep begin, vind ik het fijn om mijn verwachtingen uit te    spreken, zodat de groep zich hier op kan instellen. Echter, andersom kan dit ook. Daarom heb ik dit schooljaar in de eerste schoolweek expliciet aandacht besteed aan de verwachtingen van mijn leerlingen. Door middel van een vijftal vragen (elke dag eentje) ben ik het gesprek aangegaan met de groep. Elke dag schreef ik een vraag op het whiteboard. Om er voor te zorgen dat alle kinderen inbreng hadden, liet ik ze op een post-it hun eigen antwoord noteren. Als alle post-its op het bord geplakt waren, dan begon het gesprek. Mogelijke vragen:
 - Wat verwacht jij van groep ...?
 - Welke regels zijn nodig om alles goed te laten verlopen in onze groep?
 - Wat kun jij doen om dit schooljaar tot een succes te maken?
 - Hoe kan de juf je daarbij helpen?

Lesideeën

Bij het tweede menu ‘lesideeën’ beschrijft Lisa niet alleen haar eigen lessen, maar deelt zij ook de ideeën van collega’s zoals de verwerkingsopdrachten bij leesboeken door juf Wendy.

In de groep 7 van juf Wendy wordt gewerkt aan een leesdossier. In plaats van kinderen altijd hetzelfde leesboekenformulier te laten invullen, heeft zij 21 verschillende creatieve en originele verwerkingsopdrachten bedacht. Wanneer kinderen bij juf Wendy in de klas een boek uitgelezen hebben, dan maken ze afwisselend een gebeurtenissenketting of een van deze andere verwerkingsopdrachten. Je kunt de opdrachten op de lijst laten staan, maar je zou er ook kaartjes van kunnen knippen. Dat vinden de kinderen uit groep 7 het leukste. Ze mogen dan namelijk maar één keer een nieuw kaartje pakken als ze de getrokken opdracht niet leuk vinden en het is natuurlijk altijd spannend wat je trekt.

Het derde menu ‘handig’ beschrijft diverse tips zoals dobbelen in een doosje.

Wil je de kinderen een bordspel laten spelen, maar heb je geen zin in dobbelstenen die over de tafels vliegen en onder de kasten terecht komen? Dan is dit een oplossing voor jou!Neem simpelweg een klein plastic bewaarbakje en stop de dobbelstenen daar in. Nu kunnen de kinderen dobbelen door er mee te schudden en kan er niets meer mis gaan.

Het laatste menu ‘thema’s is een schatkist met ideeën voor bijzondere dagen zoals het afscheid van groep acht. Lisa schreef daarvoor een tekst op de melodie van Slow Down van Douwe Bob.

Een combinatieklas 5,6,7,8

Het nieuwe schooljaar begint voor Lisa heel anders dan bij de meeste docenten in het po. In haar blog met de titel ‘Welke groep ik volgend jaar krijg… en waarom het de laatste weken zo stil was’, beschrijft zij hoe het nieuwe schooljaar voor haar van start zal gaan.  Net zoals in het noorden van ons land heeft ook Limburg te maken met krimpscholen. Dan maar opheffen is zeker niet de beste, laat staan de enige oplossing. In haar blog lezen we welke oplossing er op de school van Lisa gevonden is. Zij krijgt dit schooljaar groep 5,6,7,8. Gelukkig krijgt ze daarbij hulp.  Twee dagen per week neemt een collega groep 5 en 6 en de andere dagen is er een onderwijsassistent.  Een beslissing om met deze combinatieklas te werken komt niet uit de lucht vallen. Samen met enkele bestuursleden heeft zij zich georiënteerd bij andere scholen.

En wat vindt deze juf er zelf van?

“Ik heb ontzettend veel zin in volgend schooljaar en zit vol met ideeën om deze nieuwe manier van werken te laten slagen. Ik kijk uit naar groepsdoorbrekende activiteiten, vind het ontzettend leuk dat ik weer groep 5 en 6 krijg en zie er veel voordelen in dat we volgend jaar met een team van leerkrachten naar de kinderen kijken. Meerdere ogen zien en weten toch veel meer. Kortom, ik verheug me enorm op deze nieuwe uitdaging.”

http://lessenvanlisa.nl/home/blog.html

Lees binnenkort de bijdrage van Lisa Jansen over de praktijk op een krimpschool.

Door Ankie Cuijpers

Geef een reactie

57 − 47 =

Translate »