KomenskyPost info

KomenskyPost: het eerste halfjaar

Door Jan Lepeltak

KomenskyPost begon symbolisch op 1 mei, de dag van de arbeid.  Ons ideaal is een online magazine maken dat volstrekt onafhankelijk is en dat mede wordt gevuld door een redactie waarin mensen zitten die beschikken over een lange ervaring in het onderwijs. Dat kan zijn als leraar, journalist, onderzoeker, ontwikkelaar, schoolleider, voormalig beleidsambtenaar of een combinatie daarvan. In ons colofon kun je uit de beschrijvingen de specialismen van onze redactieleden aflezen.

Die onafhankelijkheid van welke commerciële of overheidsorganisatie dan ook vormt een belangrijke uitgangspunt. Of het nu gaat om een van de grote hightechbedrijven, de overheid of gesubsidieerde organisaties zoals de Onderwijscoöperatie (‘voor, door en van de leraar’) , we willen geen cent van ze. Al kunnen we steun van onze lezers wel gebruiken.

Waarom KomenskyPost? We citeren even onszelf als antwoord op die vraag. Nieuwe apps en technologische gadgets worden dagelijks aangeboden. CEO’s van bedrijven als Microsoft en Google willen ons graag vertellen hoe en wat we moeten onderwijzen. Onderwijsorganisaties (zoals de onderwijscoöperatie en sectorraden) vertellen, na ‘veld’ raadplegingen, welke kant het op moet gaan. Trendwatchers menen de toekomst te voorspellen. Mythes worden als waarheden gepresenteerd, wielen opnieuw uitgevonden.
Er staan kennelijk grote belangen op het spel. Laatst zagen we dat ook ABN-Amro zich richt tot het onderwijs.
KomenskyPost (Kompost) biedt een platform voor docenten die een idee of mening online een plek willen geven.  We schrijven zelf blogs, vragen soms docenten of anderen een bijdrage te leveren en nemen waardevolle blogs met toestemming over.  Zo blijken de onderwerpen uit de dagelijkse lespraktijk een betrokken lezerspubliek te trekken.

Over zaken als het Lerarenregister, de Onderwijscoöperatie en Onderwijs2032 wordt ook binnen de redactie verschillend gedacht. Maar over een paar zaken zijn we het unaniem eens: als er gedebatteerd wordt,  moeten de cijfers die gebruikt worden wel kloppen. Beslissingen als wie krijgt geld, waarvoor en onder welke condities dienen transparant zijn.

We zijn heel tevreden met het groeiende aantal lezers. KomenskyPost blijkt goed gelezen te worden. We droegen met onze artikelen bij aan diverse discussies. Denk aan de studiereis onder leiding van Sander Dekker naar Canada waar ook docenten mochten ‘meegaan’ .  In feite zagen we alleen ‘the usual suspects’. Het gegoochel met de inschrijvingscijfers voor het lerarenregister en de  ‘raadplegingen’ rond onderwijs2032. Als spindoctors gaan bellen en zenuwachtig proberen wijzigingen in je tekst aan te brengen weet je doorgaans dat je op de goede weg bent.

 

  1. Ik ervaar KomenskyPost als een aangename verzameling onafhankelijke verhalen en een bloemrijke nieuw loot in het onderwijs blog landschap. Dank en verder.

  2. Reactie door auteur

    admin

    Paul Ket (@mathpaul) via Twitter: Wanneer je gebeld wordt of de tekst niet anders kan, dan doe je iets goed. Komenskypost, het eerste half jaar.

Geef een reactie

29 − 22 =

Translate »