Bloggen, Docenten, Exacte vakken

Toegestaan: smartphones in de les

De smartphone biedt veel mogelijkheden voor de exacte vakken
Dat een mobieltje meer is dan een middel om te bellen of te whatsappen hebben niet de docenten, maar de leerlingen van het Friedrich Gymnasium in Freiburg laten zien. In een gezamenlijk project met de Pädagogische Hochschule Freiburg onderzochten ze de mogelijkheden van een mobieltje bij wiskunde en natuurkunde. In totaal werden 60 experimenten uitgevoerd. Tijdens een tentoonstelling presenteerden de leerlingen de uitkomsten van hun onderzoek. Bezoekers waren enthousiast over de mogelijkheden die getoond werden. In het kader van dit project zijn er ook lezingen gegeven tijdens congressen zoals op de Didacta Köln, de grootste en bekendste onderwijsbeurs in Europa. Het leerconcept was onderzoekend leren. Hieronder in beeld gebracht.

.onderzoekend lerenDe uitgevoerde experimenten:
Groep 1: Experimente mit dem Schallsensor (Mikrofon)
Groep 2: Experimente mit dem Beschleunigungssensor (versnellingsmeter)
Groep 3: Experimente mit dem Magnetfeldsensor und externen Sensoren
Groep 4: Experimente mit dem CCD-Sensor (Kamera)
Groep 5: Experimente mit dem GPS-Sensor
Groep 6: Experimente mit dem Lichtsensor
Groep 7: Experimente mit dem Rotationssensor
Groep 8: Experimente mit Pulssensoren
Alle informatie omtrent dit project is te vinden op de website
http://mascil.ph-freiburg.de/aufgabensammlung/experimente-mit-dem-smartphone/einfuehrung-in-das-schuelerprojekt#Presse_04  

Overigens speelt Nederland ook een belangrijke rol in de vernieuwing van het science-onderwijs. Al meer dan 30 jaar is Ton Ellermeijer (inmiddels emeritus hoogleraar didactiek van de natuurkunde aan de UvA) actief. Bij CMA-Science (het Centrum voor micro-electronica) wordt gewerkt aan allerlei producten die actief science-onderwijs mogelijk maken. De bekendste toepassing is Coach (inmiddels is de 7.0. vs bijna gereed). Deze gebruikt in combinatie met een smartphone behoort tot de mogelijkheden (op basis van het BYOD-principe).
zie http://cma-science.nl/

(AC)

Geef een reactie

88 − = 84

Translate »