Docenten

Wordt Facebook het alternatieve Lerarenregister?

facebook-440789_640

Onlangs verscheen in Trouw een column van René Kneyber , docent wiskunde en nog veel meer, met als titel Facebook-leraar. In tien regels deelt hij zijn vermoeden hoe het eraan toe zal gaan rond het mondeling schoolexamen in de Facebookgroep Nederlands. Volgens hem vast ongezellig vanwege het gemopper over leerlingen, die hun boeken niet hebben gelezen. Sinds kort is hij lid van de Facebookgroep wiskunde en het lukt hem een paar leuke dingen te noemen. De groep Nederlands heeft inmiddels 5926 leden uit Nederland en België. Wiskunde telt er 1159. Dagelijks komen er nieuwe leden bij.

Het ontstaan van Facebookgroepen is een nieuwe ontwikkeling in het onderwijs. Het zijn leergemeenschappen waar vragen gesteld, lesideeën uitgewisseld, evenementen en lesmateriaal gedeeld worden. De Facebookgroep Nederlands bijvoorbeeld heeft een drive waar alle materiaal vakkundig verzameld wordt. Enkele docenten zijn de beheerders en zij zorgen ervoor dat alles op de juiste plek terecht komt.

De snelle toename van Facebookgroepen toont aan dat docenten het heft in eigen hand kunnen en willen nemen wanneer het gaat om hun professionele ontwikkeling. Daar is geen management, Onderwijscoöperatie of minister voor nodig. De docent doet het zelf op zijn manier.

Hoelang zou het duren voordat wetenschappers zich op het Facebookfenomeen storten om onderzoek te doen naar de betekenis voor goed onderwijs? En wat te denken van het Lerarenregister? De bedenkers lopen met het zweet in hun handen. De docenten zijn van het padje. Registreren ho maar! Intussen wel facebooken dat het een lieve lust is.

Onderstaande opsomming is niet compleet. Nu rond examentijd ontstaan nieuwe groepen waarin docenten overleggen over de gemaakte examens. Daar is dus wel behoefte aan.

Leraar Nederlands
Gepersonaliseerd leren
Actief lesgeven zonder cijfer
Overleg CSE Nederlands GLTL
Vacatures leraar Nederlands
Vlaamse zustergroep
Nederlands NT2
Leraar Nederlands – boeken
MYP (Middle Years Programme) docenten Nederlands
Netwerken taal in het basisonderwijs
Leraar Economie
Vaksteunpunt Natuurkunde
Leraar Frans!
Leraar Geschiedenis
Leraar Muziek
Leraar Wiskunde
Leraar Duits

Door Ankie Cuijpers

  1. Ook in het PO zijn we actief met soms meer dan 3000 leden:
    Kleuterwereld
    Kleuters in het speciaal onderwijs
    Meester juf
    Collega’s in het onderwijs
    Kleuter onderwijs met hart en ziel
    Onderwijs en ICT
    Juf Marita
    En nog veel meer!

    He is een perfecte manier van uitwisseling van materiaal en advies vanaf de werkvloer, en dat is precies waarop men zit te wachten. Niet zo’n betuttelend leraarregister. Zet een scholenregister op en geef hierin aan wat men op die school doet aan gezamenlijke en individuele bijscholing. Zodat de scholen als geheel verantwoordelijk zijn. Je leert op de werkvloer ook van collega’s door intervisie en coaching. Laat daar meer ruimte voor open en registreer dat ook. Hieraan kun je nu geen officiele registeruren verbinden, maar dat is inmiddels toch meer een commercieel ding geworden voor de aanbieders, dan een echt keurmerk . Wil je jezelf namelijk als coach bij het register laten noteren dan kost het je een hoop geld. Met als gevolg dat de onderwijsadviesdiensten uitpuilen met mensen die zelf nog nooit op die werkvloer hebben gestaan maar wel een duur bureau achter zich hebben.

    • admin

      Dankjewel Marita voor deze aanvulling. Hartstikke goed, dat ook het po zo actief is.

  2. Dag! Mis je de groep Leraar Nederlands zelf niet in de lijst?

    • admin

      Dank Henk! De Facebookgroep Nederlands staat nu prominent bovenaan.

Leave a Reply

Thema door Anders Norén