Gerard Wegman bezocht in Amsterdam de laatste door Symbaloo zelf georganiseerde “Roadshow”.
Afgelopen week introduceerden Sander Vessies en medewerkers van Symbaloo in België en Nederland een nieuwe toepassing: Symbaloo Lesplannen. Een tiental docenten uit primair onderwijs uit de regio Amsterdam en Sneek en een vertegenwoordiger uit het Zwolse HBO woonden de introductie bij.
Geworstel met het terugvinden van door mij vaak gebruikte sites ken ik niet. Al jaren gebruik ik het webbased platform Symbaloo. www.symbaloo.com. Te openen op mijn computer, tablet, smartphone. Dit gratis Nederlandse internetplatform is in 2007 onder andere door Sander Vessies ontwikkeld. Op een overzichtelijke en eenvoudige manier kan je in Symbaloo je Favorieten of Bladwijzers organiseren in een blokjesgrid.
Door zelf gemakkelijk blokjes (op) te maken, te sorteren in groepen en eventueel in subgroepen ontstaat een heel handige tool die zoeken in balken en lijsten snel overbodig maakt.
Omdat Symbaloo zelf ook door gebruikers gemaakte thematische grids beschikbaar stelt met bijvoorbeeld educatieve sites over grammatica, wiskunde of coding in de Symbaloo Gallery, heeft Symbaloo een groeiende gebruikersgroep in het onderwijs weten te bereiken. Inmiddels heeft het platform zo’n tien miljoen gebruikers, vooral in het Nederlandse en Engelse taalgebied. Na het starten van een vestiging in de VS en in Spanje is met name de Engelstalige content in de Gallery flink uitgebreid.
Afgelopen week introduceerden Sander Vessies en medewerkers van Symbaloo middels een ‘Roadshow’ in België en Nederland een nieuwe toepassing: Symbaloo Lesplannen. Via de website van Symbaloo kom je bij de slimme interface, de Lesplannenmaker. www.symbalooedu.nl/lesplannen/ Wanneer je een lesplan wilt maken krijg je de beschikking over een aantal eenvoudige tools. Hiermee kan je achter een gridblokje een lesstap maken door gebruik te maken van tekst, afbeeldingen, bestanden uit je eigen computer, websites, (embedded) youtube-filmpjes, enzovoort. De lesstap kan je afsluiten met een vraag, waarbij de beantwoording gevolgd wordt door een volgende lesstap (in de vorm van een volgend gridblokje). Door het schakelen van een serie lesblokjes ontstaat een door een individuele leerling uit te voeren lesactiviteit. Het is ook mogelijk ‘zijwegen’ met nieuwe instructie en vragen in te laten slaan bij foute beantwoording. Wanneer de lesactiviteit compleet is, sla je het gemaakte geheel op. De leerkracht krijgt dan een code die aan de betrokken leerling kan worden gegeven of gemaild. Ook is het mogelijk meer leerlingen separaat dezelfde les te laten maken.
De voortgang en resultaten van de beantwoording van de leerling is door de leraar te volgen op een dashboard. De gegevens die de leraar tijdens het maken van de les van het dashboard kan aflezen maken een analyse van de leeractiviteit per leerling mogelijk. De resultaten van de gemaakte les blijven (alleen) voor de leerkracht beschikbaar en zijn ook later nog terug te zien.
Bij het opslaan van het lesplan moet een heldere naam, lesdoel, verwerkingstijd en bedoeld niveau worden aangegeven. Het opslaan kan gebeuren in het eigen account, maar men kan het lesplan ook plaatsen in de ‘Marktplaats’, zodat anderen het lesplan ook kunnen gebruiken. Een gemaakt lesplan kan eventueel door een ander weer worden aangepast naar eigen inzicht. Symbaloo Lesplannen is hierdoor een creatieve tool geworden voor leraren die van gepersonaliseerd leren echt werk willen maken.
En dit alles is gratis beschikbaar! Een beetje Nederlander kan pakken wat zij/hij wil!
Sander Vessies liet tijdens de presentatie wel blijken dat binnen Symbaloo (zeventien betaalde medewerkers) wordt nagedacht over hoe in de toekomst toch geld kan worden verdiend. Op dit moment is het zo dat na het gratis registreren men geen reclame meer tegenkomt. Er is alleen een inkomstenbron via zoekhits van het Google zoekbalkje in het midden van de grid.
Vessies denkt dat leraren die lesplannen in de Marktplaats beschikbaar stellen daar in de toekomst mogelijk naar rato geld voor zouden kunnen terugzien. Leraren die zulke lessen gaan gebruiken zouden daar dan ook iets voor moeten gaan betalen. Volgens Vessies betalen individuele leerkrachten in de VS op jaarbasis gemiddeld $ 300 voor aanschaf van content.
Gezien de beperkte interesse voor deze bijeenkomst ben ik sceptisch over het aantal docenten in het onderwijs dat werkelijk kwalitatief goede content gaat aanleveren. Het geboden middel is veelbelovend, maar het succes valt of staat met de omvang en kwaliteit van de aangemaakte lesplannen.
De vormgeving van het scherm heeft nu nog een behoorlijk PO-gehalte. Toch wordt Symbaloo ook steeds meer in het VO gebruikt. Ook is er interesse in het HBO en is er een samenwerkingscontract met de Radboud universiteit afgesloten. Daarnaast is ongeveer 15 % van de gebruikers niet in het ouderwijs werkzaam. Op termijn zal de vormgeving daarom ook aandacht krijgen en zal een meer ‘volwassen’ uitstraling ook mogelijk zijn.
Ondanks de Google-inkomsten wil Symbaloo zich niet verbinden aan ict-bedrijven of uitgeverijen. Onafhankelijk zijn staat hoog in het vaandel. De educatieve input moet echt komen van de inventieve creatieve leerkracht die bereid is zich te verdiepen in de werking van deze veelbelovende tool.
Gerard Wegman
redacteur KomenskyPost en v/h leraar basisonderwijs/ICT coördinator
Geef een reactie