Coding, Computational thinking, Curriculum, Didactiek, PO, Programmeren

Techie-kaartjes en wat je ermee kunt

Felienne Hermans

Binnen de gelederen van Futurenl hoorde ik het al een hele tijd borrelen: er komt een technologie-spaaractie van de Albert Heijn aan! Maar wat precies, dat was nog geheim… Nu (tot 1 juli – red.) zijn ze er dan eindelijk, de ‘tech is te gek’ kaarten. Er zijn twee soorten kaartjes: Kaartjes met algemene weetjes, en AR (augmented reality) robotkaartjes.

Stickers met algemene weetjes

ah-1Bij 10 euro krijg je een pakje van 4 stickers, meestal zitten daar dan 3 stickers met tech-weetjes in. De weetjes zijn echt van alles wat, van poepende honden tot slimme paraplu’s. Je kunt zien dat er echt aandacht is besteed aan de leefwereld van kinderen, dingen die ze kennen komen in de kaartjes terug. Sommige van de weetjes-kaarten zijn dan weer speciaal, ik heb tot nu toe al ‘doe kaartjes’ gezien met een simpel experimentje erop dat je thuis kunt doen, ‘wrijf warm’ kaartjes die iets onthullen als je ze warm maakt en ‘kras en ontdek’ puzzelkaartjes. Dit is dus meer dan verzamelen en in een album plakken, als je wilt kun je er echt wat van opsteken. Ik wist bijvoorbeeld niet dat alle honden in dezelfde richting poepen!

AR robotkaartjes

Maar goed, hier spreekt uw correspondent programmeeronderwijs, dus laten we eens gaan kijken naar die kekke robotkaartjes! In ieder setje zit ook een robotkaartje. Die kun je scannen met je telefoon en dan springt er als het ware een robotje uit het kaartje, met augmented reality. Augmented reality is het projecteren van een animatie op een live camerabeeld. Zo wordt de werkelijkheid verrijkt (augmented). Bij de meeste mensen was dit idee nog niet zo bekend tot het wereldwijde fenomeen Pokemon Go losbarstte. Bij ieder kaartje horen steeds een paar programmeerblokjes, die je ‘unlockt’ als je het plaatje scant. Bij streetdance horen bijvoorbeeld de moves dak eraf, confetti, running man en bouncen. Je krijgt meteen een programmaatje met die blokken erin, dat je dan zelf kunt aanpassen.

ah-3Omdat je steeds meer blokken vrijspeelt, kun je steeds grotere en gekkere programma’s maken. Ook zitten er een aantal blokken in om structuur toe te voegen, zoals herhaling en pauzeblokken. Je kunt zo echt een verhaal maken rondom jouw techie. Je kunt ook je eigen foto (of die van je vader of huisdier natuurlijk) in je robot laden, wat het nog grappiger maakt, en in de app kun je filmpjes maken en meteen op instagram of Facebook delen. Slim van de Albert Heijn natuurlijk, maar ook leuk en ook precies wat kinderen willen. De app werkt echt probleemloos. Ik had lichte zorgen dat de focus op de stickers zou liggen en de app er nog even bij was gemaakt, maar het zit goed in elkaar, en oogt heel vrolijk en uitnodigend. Kleine dingen, zoals een explosie aan nulletjes en eentjes, maken het echt af!

‘Dit is geen echt programmeren!’

Natuurlijk zullen er, zoals bij ieder initiatief rondom programmeren voor kinderen, wel weer mensen zijn die zeggen dat dit geen ‘echt’ programmeren is. Echt programmeren “is moeilijk, en je moet er geheime codes voor leren”, is wat veel programmeurs denken, en dat is dus ook een visie die je in de samenleving als geheel hoort; ook van mensen die eigenlijk zelf niet precies weten wat programmeren is. Dat beeld van moeilijke codes zit zo in onze cultuur, denk bijvoorbeeld aan de schermen uit de Matrix, dat dat maar moeilijk is tegen te gaan. Maar voor mij is dit nu juist programmeren.
Programmeren is creëren, het is creatief iets in elkaar zetten dat je wilt, en om dat te kunnen, moet je je dan verdiepen in codes of blokken. Programmeren uit interesse voor de codes op zich is, denk ik, niet voor iedereen weggelegd, maar de codes gebruiken om iets te maken, dat wel. Hoe diverser de mogelijkheden van wat je er mee kunt maken, hoe diverser ook de groep van mensen die zich tot programmeren aangetrokken voelt. Moet Techie dansen of mwoehoehoehoe lachen als een slechterik of paraderen op de catwalk of skaten? Voor ieder kind moet daar wel wat tussen zitten. Techie stimuleert die creativiteit optimaal, door een aansprekende en makkelijk te maken app, en vooral door al met een basisprogramma te komen voor iedere kaart. Dat geeft kinderen meteen een denkframe, a la “Ow dat is wel leuk, maar wat nog leuker zou zijn is als hij eerst confetti doet… Hoe doen we dat?” Programmeren wordt zo een tool, en geen doel. En zo zie ik dat graag!

Het thema ‘tech is te gek’

Eerdere spaaracties van de Albert Heijn waren aan een persoon gebonden: Freek Vonk en André Kuipers. En dat zijn natuurlijk twee hele mooie rolmodellen, maar als rolmodel wel vrij smal. Niet iedereen herkent zich in een astronaut of een bioloog die de wereld over reist, en niet iedereen lijkt op hen. Tech is te gek doorbreekt dit patroon door een heel breed beeld van technologie te schetsen. Of je nou honden, skaten of vliegtuigen gaaf vindt, het is allemaal verbonden aan techniek. Dat past dus weer perfect bij de breedte die ook in de programmeeropdrachten verwerkt zit.

Wat je ook wilt, het kan met techniek, en het kan met programmeren. Een hele mooie boodschap!

Felienne Hermans

felienne-hermans

Dr.Ir. Felienne Herman studeerde af in de informatica en werkt als assistent-professor aan de TU Delft. Ze ontving de Tech Inspirator Award 2018. http://www.techionista-awards.com. Felienne geeft ook wekelijks programmeer workshops aan kinderen. Ze is niet betrokken bij de Onderwijs.nu curriculumontwikkeling.

 

Disclaimer: De auteur is niet betrokken bij de ontwikkeling van de app of de kaartjes, maar wel de bijbehorende DigiDoener lessen.

Albert Heijn – Tech is te gek

Geef een reactie

96 − 92 =

Translate »