Bloggen, Docenten, KomenskyPost info

Leren via een MOOC, de recente innovatie in online leren

“Kabinet grijpt in bij Leven Lang Leren”,  de kop boven een nieuwsbrief van de Rijksoverheid in oktober 2014. Met een reeks aan maatregelen beoogde het kabinet onder andere dat ook werkenden blijven leren om veranderingen in hun eigen baan te kunnen bijbenen of om tijdig te kunnen overstappen naar een andere baan. De Onderwijsraad adviseerde om leraren tot bij- en nascholing te verplichten om hun professionalisering vorm te geven. Makkelijker gezegd dan gedaan, want wanneer heeft een docent daar de ruimte voor. Lesuitval is not done. Het online leren, dat tijd- en plaatsonafhankelijk kan plaatsvinden, lijkt zich een weg te banen in het professionaliseringsaanbod. De Open Universiteit (OU) bijvoorbeeld biedt samen met het EMMA Platform enkele MOOCs (Massive Open Online Course) aan. Onlangs schreven zich ruim 1400 deelnemers in voor de MOOC  over ‘Het Puberbrein’.Gemiddeld rondt slechts een klein deel de MOOC helemaal af. Deelnemers maken vaak een selectie uit het aanbod en kiezen specifieke onderwerpen. Een MOOC is gratis.

Chanine Houtters, gastblogger, deelt haar ervaring.

Researcher-testAls 24-jarige jongedame bevind ik mijzelf aan het einde van de adolescentiefase, die duurt tot je 25e levensjaar. En daarna ben je echt volwassen. Toch? Voorlopig mag ik als adolescent soms nog moeite hebben met plannen en lange termijninschattingen. Een ander kenmerk van personen in de late adolescentiefase is dat zij open staan voor het leren van nieuwe dingen. En dit heb ik dan ook gedaan met de online MOOC cursus ‘Puberbein: Brein, Leefstijl en Leren’!

Met trots mag ik zeggen dat ik een studie HBO Pedagogiek heb afgerond en nu ook werkzaam ben als pedagoge. Alhoewel ik tijdens mijn opleiding al een hoop heb geleerd over jeugdigen van 0-23 jaar, was ik toch op zoek naar meer verdieping. Ik werk namelijk onder andere als begeleider voor pubers, en dat is toch wel weer wat anders dan de jonge kinderen die ik gewend was op stage.

De online cursus heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven over het brein van adolescenten (10-25 jaar). Hoe dit brein werkt, maar ook welke omgevingsfactoren invloed hebben op het brein en het cognitieve vermogen. Voorbeelden hiervan zijn opvoeding, slaap, voeding en lichamelijke activiteit. Ook kwam er aan bod hoe een adolescent het beste kan leren en welke leefstijlaanpassingen kunnen leiden tot betere schoolprestaties.

Soms was de lesstof best ‘biologisch’ en hoewel ik biologie zeker niet reken tot de vakken waarin ik excelleerde, was de lesstof goed te volgen. Ik vond het fijn dat er visuele ondersteuning was in de vorm van duidelijke plaatjes, grafieken en tabellen. En doordat je de cursus op je eigen tempo kunt volgen, kun je de filmpjes ook even pauzeren of terugspoelen en een stukje een keer opnieuw kijken. Of twee keer. Of drie keer. Tot je het wel begrijpt. Mocht je alsnog vragen hebben, dan staan de Puberbrein experts en docenten voor je klaar.

Met je medecursisten vorm je een (enorme) virtuele klas. En zoals in elke klas, kun je in deze klas ook met elkaar kletsen. Alleen hoeft dit niet meer zoals vroeger stiekem met het doorgeven van briefjes zodat de juf het niet ziet, maar gewoon lekker op de speciale Facebook pagina. Of onderaan elk lesonderdeel bij de ‘comments’. Hier kun je ook op elkaar reageren om eventuele vragen te beantwoorden. Als je op één van je medecursisten klikt, dan kom je op zijn of haar profiel. Op dat profiel is ook een blog te vinden, waarin allemaal interessante blogposts te lezen zijn. Want het schrijven van blogposts is één van de opdrachten van deze online cursus. Door het gebruik van verschillende hashtags (bijvoorbeeld #SLEEP bij een blogpost over de relatie tussen slapen en leren) kun je gemakkelijk andere blogposts vinden over hetzelfde onderwerp.  #HANDIG!

Maar ik heb ook een hartig woordje met mezelf gesproken…

Ik heb veel geleerd tijdens deze zeven weken. Interessante theorie, maar ook praktische handvatten die ik zo kan toepassen in mijn werksituatie. Onderwerpen zoals slaap en voeding bespreek ik nu ook met de jeugdigen die ik begeleid; er zijn zelfs al wat potjes Omega 3 pillen aangeschaft! Maar ik heb ook een hartig woordje met mezelf gesproken, want mijn eigen voedingspatroon en slaappatroon zijn ook niet op en top. Elke dag neem ik nu trouw een Omega 3 pil en ’s avonds voor het slapen gaan probeer ik mijn oogjes niet meer te belasten met ‘blauw licht’. Sindsdien val ik een stuk sneller in slaap!

Je werkt aan je eigen professionalisering…

Dit is de eerste keer dat ik een online cursus heb gevolgd op deze manier en ik weet zeker dat er nog meer gaan volgen. Je werkt aan je eigen professionalisering, het is interessant, je leert nieuwe dingen, er is veel interactie met je medecursisten en de docenten weten waar ze het over hebben. Dus werk je met adolescenten of heb je er eentje in huis wonen, neem dan zeker even een kijkje bij deze gratis online cursus op de website van European MOOC!

Link naar de online cursus: https://platform.europeanmoocs.eu/course_puberbrein

  1. Jérôme Gijselaers

    Tof om je reflectie zo te lezen Chanine, ik heb het doorgestuurd aan alle betrokken docenten. Het is erg fijn om te zien hoe goed deze MOOC ontvangen is.

    Nog een tip: probeer vooral je voeding aan te passen in natuurlijke zin. Dus eet vooral meer vette vis om je omega-3 niveau op peil te houden.

    Veel succes in je werk met pubers/adolescenten (niet hetzelfde…;-) )!

  2. Susanne

    Een goed en duidelijk stuk. Daarnaast nog humor er doorheen verweven. Prettig te lezen !

  3. Kayu

    Een ontzettend mooie en bovenal duidelijke verwoording,.. (!!) Respect,.. (!!)
    Kayu

Geef een reactie

− 2 = 1

Translate »