Bloggen, Docenten, ICT, KomenskyPost info

Hoe een idee over mediawijsheid tot stand kwam en beloond werd

Rhea Flohr, docente aardrijkskunde bij SG Het Plein in Eindhoven, kreeg onlangs het goede nieuws dat het project over mediawijsheid dat ze samen met haar adjunct ontwikkelde in aanmerking komt voor subsidie vanuit het Lerarenontwikkelingsfonds (LOF). Onderwijsvernieuwing van onderop: dat is het idee achter het LOF. Het fonds stelt geld en ondersteuning beschikbaar voor docenten met vernieuwende ideeën voor beter onderwijs.

Rhea vertelt als gastblogger hoe haar idee tot stand kwam.

rheaWe hadden er een middag voor uitgetrokken: een aanvraag doen voor het LOF. Samen met mijn adjunct heb ik de aanvraag ingediend. Afgelopen woensdag kreeg ik bericht dat de aanvraag is toegekend. Natuurlijk blog ik over de ontwikkelingen. Hierbij de eerste, hoe het begon…..

Ik had er al wel over gehoord, over het LOF. Mensen die ik op Twitter volg, schreven enthousiast over hun aanvraag en de toekenning. Ik had de procedure getipt aan collega’s die met een nieuw project gingen starten. Het is er niet van gekomen om de aanvraag te doen. Zelf wilde ik ook wel, maar ik zat nog te dubben wat dan het onderwerp moest zijn.

“Een inspirerend multifunctioneel mediawijsheidlokaal. Een fysieke ruimte waarin zowel leerlingen als docenten uitgedaagd worden om op een andere manier naar ‘leren’ te kijken en verschillende werkvormen te ervaren.”

 

  • Mediawijsheid, of in ieder geval iets wat daar mee te maken heeft. Er is zoveel en het lukt eigenlijk niet om het vak goed neer te zetten en vorm te geven.
  • Gebruik maken van moderne media, de mogelijkheden met een iPad zijn enorm. Ik weet alleen niet hoe ik dat effectief kan inzetten: zo’n filmpje maken met een greenscreen.
  • Samenwerken tussen docenten bevorderen, collega’s uitdagen om eens op een andere manier naar hun onderwijs te laten kijken.
  • Nieuwe manieren van toetsen; geen proefwerk meer waar veel stress voor is maar een product waaruit blijkt dat leerlingen de stof echt kennen, begrijpen en kunnen toepassen. Hoe beoordeel je dat dan?

Allemaal vragen waar ik eigenlijk mee bezig zou willen zijn.
Samen met mijn adjunct heb ik al het bovenstaande omgezet naar een mooi initiatief:
Een inspirerend multifunctioneel mediawijsheidlokaal. Een fysieke ruimte waarin zowel leerlingen als docenten uitgedaagd worden om op een andere manier naar ‘leren’ te kijken en verschillende werkvormen te ervaren. Een ruimte waar zowel leerlingen als docenten uitgedaagd worden om in een andere setting aan het werk te gaan. Daarnaast zal de ruimte geschikt zijn om samen materiaal te maken en ervaringen met elkaar te delen.

De aanvraag is goedgekeurd en ik kijk enorm uit naar het proces. Op 8 september is het eerste lerarenlab.

 

Geef een reactie

71 − 62 =

Translate »