Door Johan de Wilde
Deze week bespreekt een vriendin in haar les Nederlands het liedje Ruimtevaarder van Kommil Foo. In haar ogen is er niets beter om leerlingen van onze taal te laten houden dan hen goede teksten te laten lezen en mooie muziek te laten beluisteren. En daar wil ik een stukje over schrijven?
Als het liedje de Lage Landenlijst niet zou toppen, het zou aan haar voorbijgegaan zijn. Op school in Kameroen heeft Marielle het vroeger vast niet opgepikt. Misschien heeft ze het onbewust gehoord in het Universitair ziekenhuis waar ze tot voor enkele maanden werkte als laborante. De kans dat de Brusselse pubers in de Franstalige zwarte school aan wie ze les geeft het kennen, is nog kleiner.
Ik zou een vlieg op de klasmuur willen zijn. Begrijpen de leerlingen de grap op het einde? Vatten ze de boodschap dat ze geen domkoppen zijn. Wat zijn hun dromen? Wie kent ze? Wie gelooft in hen? Bestaat er zoiets als een plicht om je droom na te jagen?
Zien de leerlingen de parallel tussen de kleine ruimtevaarder en hun stralende boodschapper? Kennen ze elkaars migratieverhaal? Zien ze er de charme van in dat hun tweede, derde of vierde taal hen samenbrengt en zelf laat dromen van astronaut, ingenieur of lerares worden?
Voelen ze haar passie die haar een zekere en comfortabele job deed achterlaten? Weten ze dat ze voor hen koos bovenop haar eigen kinderen en die van Broeiklas, een organisatie die huiswerkbegeleiding opzet voor kansarme leerlingen in Aalst?
Hopelijk houdt Marielle het vol en kan ze op termijn het formele bewijs van pedagogische bekwaamheid halen dat ze nu al belichaamt. Belgium ’s got talent and Holland too. We moeten het zien, koesteren en kansen geven want het wil iets terugdoen voor het land dat het al dan niet van harte welkom heet. Het lerarentekort oplossen en de onderwijskwaliteit opkrikken doen we niet alleen met Mark en Marie, maar ook met Momo en Marielle.
Johan de Wilde is docent en onderzoeker lerarenopleiding te Aalst (België)
Peter te Riele
Fijne blog! Na een tweet maakte Jan Lepeltak mij er opmerkzaam. De tekst is treffend.