ICT

Schüler klotzen mit Klötzchen

Don Zuiderman, docent ICT&Onderwijs, zou jaloers zijn op zo’n allitererende titel voor een van zijn blogs over Minecraft. De vertaling ‘leerlingen zwoegen met blokjes’  roept eerder associaties op met een kleuterklas.  De alliteratie in het Duits doet het beter. In Zeit Online vertelt André Spang, muziek- en godsdienstdocent aan het gymnasium Kaiserin-Augusta-Schule over de inzet van Minecraft in de les. Als voorbeeld voor het gebruik van deze game noemt hij het nabouwen van kerken. Leerlingen verzamelen op internet eerst informatie, bekijken vervolgens bouwplannen met betrekking tot architectonische bijzonderheden en tenslotte worden kerken in Minecraft nagebouwd. Natuurlijk kan dit ook met papier of lego, maar waarom zou je niet datgene benutten wat de leerlingen kennen en leuk vinden?  Kritiek komt soms van ouders en collega’s over de omgang met computers die ze liever verbannen dan gebruiken. Volgens Spang bieden computers juist ondersteuning bij het ontwikkelen van creativiteit, samenwerking en probleemoplossend leren. Hij heeft ervaren dat gamification de leerlingen erg motiveert en is het belangrijk dat snelle feedback of leerlingen iets goed doen mogelijk is.  Dit zou de leercurve doen toenemen. Of Minecraft bij elk vak gebruikt kan worden, zoals Spang beweert, dat wordt in twijfel getrokken volgens enkele commentaren onder het artikel.

André Spang is in Duitsland geen onbekende als het gaat om digitalisering in het onderwijs. Sinds 2011 gebruikt hij de iPad in zijn lessen en experimenteert hij met ICT in de les. Zijn kennis hierover zorgde ervoor dat hij als expert werd uitgenodigd om een lezing te houden op de Kultusministerkonferenz in juni in Berlin. Elke deelstaat heeft een Kultusminister vergelijkbaar met onze minister van OCW. 

Informatie over André Spang

De blog van Don Zuiderman over een workshop Minecraft.

Door Ankie Cuijpers

Geef een reactie

49 − = 44

Translate »