In Europa bestaat de mogelijkheid om met behulp van eTwinning, een online community, samen te werken met andere scholen. In 2014 heb ik met een collega uit het Duitse Raesfeld een uitwisselingsproject ontwikkeld waarbij we gedurende het schooljaar online aan verschillende thema’s werkten zoals een schrijfopdracht over carnaval, maar ook de voorbereiding voor de tweedaagse uitwisseling vond samen met de leerlingen plaats in TwinSpace, het collaboratieve platform. Op de site van eTwinning kan men gemakkelijk zien welke scholen meedoen.
Wat in Nederland ontbreekt binnen eTwinning zijn buitenlandse onlineprojecten tussen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. In een artikel in ‘The Journal’ wordt beschreven hoe in het buitenland hiermee in 2014 een begin is gemaakt tijdens een conferentie van SMART Technologie in Griekenland. Daar ontstond het idee voor een samenwerkingsproject voor deze leerlingen. In 2015 hebben 60 zorgleerlingen uit vijf verschillende landen deelgenomen aan dit project: The Smartee, the Global Project. Tijdens de World Global Collaboration Day in september 2015 vond de aftrap plaats van het internationale ICT-project tussen zes landen wereldwijd. Finland, Duitsland, Zuid-Afrika, Zweden en de Verenigde Staten. Het doel was om een gezamenlijke project-based learning omgeving te creëren waar leerlingen met speciale onderwijsbehoeften hun sociale en communicatieve vaardigheden kunnen verbeteren door met behulp van technologie online samen te werken en te leren van elkaar over hun lokale culturele tradities en evenementen. Daarnaast was het ook belangrijk om in contact te komen met leerlingen over de hele wereld die dezelfde zorg nodig hebben. Van elke school hielden leerlingen zich bezig met een aantal activiteiten variërend van het maken van video’s tot het delen van digitale ansichtkaarten.
De leerlingen van Brianna Owens bijvoorbeeld vertelden in de andere klassen over de ‘Albuquerque International Balloon Fiesta’, een jaarlijks evenement met honderden hetelucht- en gasbalonnen. Owens vertelde zelf altijd over dit evenement, maar nu moesten de leerlingen dit begrijpelijk maken voor andere leerlingen en dat was een stukje moeilijker voor hen.
Een andere collega, Jörgen Holmberg uit Finland, gaf aan dat het fysieke contact met andere leerlingen met name voor leerlingen met autisme een hindernis vormt. De mogelijkheid die online contact biedt met een leerling in het buitenland overbrugt dit probleem.
De website van het SMARTeeproject
Door Ankie Cuijpers
Geef een reactie