Judith Porcelein
Met goedgeschreven columns kom ik graag mijn zondagen door. Paulien Cornelissen, Sylvia Witteman, Eva Hoeke… Ik wou dat ik zó kon schrijven. Eén van mijn favoriete columns in het Magazine (VK) is ‘Laat het stoppen’. Bij toerbeurt maken schrijvers kleine ergernissen met de grond gelijk. Heerlijk. En ik wil dat ook. Want in het onderwijs lopen genoeg kleine (en grote) ergernissen rond waar ik graag mijn ongezouten mening over geef. Met als onderliggende toon: ‘laat dit stoppen’. Deze keer heb ik gekozen voor…
Het vaatwassergedoe
Plaats: de teamkamer
Tijd: iedere werkdag
Aan de muur en op het aanrecht: geplastificeerde A4-tjes met de (mogelijke) teksten:
- STOP! De vaatwasser staat aan!
- Kopjes eerst omspoelen AUB!
- Vaatwasser KLAAR? Graag UITRUIMEN!
- GEEN vuile kopjes bij schone vaat!
- Vuile kopjes NIET op het aanrecht laten staan!
- Vaatwasser vol? Graag AANZETTEN! (vergeet het blokje niet)
Plaats: de teamkamer
Tijd: iedere pauze
Mogelijk gesprek:
- Zijn er geen kopjes meer?
- In de vaatwasser misschien?
- Die zijn vies.
- Gatver, dat ding stinkt. Ik ruik ‘m hier.
- Waarom staat ie niet aan?
- Moet de conciërge dat niet doen?
- Dat is toch zijn werk? Ik heb pauze.
- Ik spoel er wel een om. Zucht.
- Altijd hetzelfde liedje…
Plaats: de teamkamer
Tijd: na iedere pauze
Monoloog van de conciërge:
- Iedere keer na de pauze is het hier een zooitje. Kunnen ze dan niet even dat ding aanzetten? Of in ieder geval alles op het aanrecht zetten voor ze de kinderen halen. Hoeveel moeite is dat nou? Ik heb nog meer te doen.
Volgende aflevering van ‘Laat dit stoppen’: activiteiten waar leerlingen niks van opsteken
Geef een reactie