ICT

Pokémon GO na de vakantie ook naar school?

Heeft Pokémon GO iets op school te zoeken? De meningen zijn verdeeld.  Sommige leraren zien in de Pokémon GO hype zelfs een argument voor onderwijsvernieuwing. Wat vind jij ervan? Geef je commentaar of schrijf een bijdrage.  

Sinds enkele weken is onze wereld, naast stuk voor stuk dramatische gebeurtenissen, ook opgeschrikt door “losgeslagen jeugdigen die de straten, parken, maar ook andere locaties bevolken op zoek naar pokemons!” Gek gedrag en gevaarlijk! De beoordelingen en veroordelingen van dit populaire spel spreken de verwachting uit dat het snel afgelopen moet zijn met deze gekkigheid.

Maar is Pokémon GO wel zo’n slechte nieuwe rage? De game bestaat al wat langer dan deze maand. Veel jonge Nederlandse gebruikers hebben via een verre omweg de app gedownload. Opmerkelijk is al dat kennis hierover afgelopen maand door scholieren heel snel is gedeeld, waarna ook in Nederland het spel viral is gegaan. Het is daarom niet verkeerd je eerst even te verdiepen in de achtergronden van Pokémon GO, voordat je meeloopt in de brede verontwaardiging van het zittende (oudere) deel van de bevolking.

Na enig speurwerk lijken er zeker ook positieve educatieve mogelijkheden aan het spel verbonden te zijn. KomenskyPost laat je via links in dit artikel vooral meningen uit de VS lezen die de educatieve waarde van het spel onderschrijven. Mogelijk dat Nederlandse leraren deze vakantie zelf ook op zoek gaan naar Pokemons en Pikachu, maar vooral ook  naar de educatieve mogelijkheden van de game, want wanneer we de Amerikaanse collega’s mogen geloven zijn die er zeker.

Op de blogsite IDEAFM van David Theriault, een leraar Engels in Californie, stond op 8 juli een zeer leesbaar en af en toe grappig artikel: 14 Reasons Why Pokémon GO Is The Future Of Learning

Een mooi overzicht om vanuit het perspectief van een leraar eens te kijken naar die rage die onze leerlingen deze vakantie zeer zal bezighouden! En bezighouden moet je echt letterlijk nemen. Mijn kleinzoon liet me enkele dagen geleden verwonderd achter: “Kijk opa, ik heb afgelopen week 60 kilometer gelopen op zoek naar pokemons!

Theriaults eerste stelling is: “Leerlingen gebruiken doorlopend hun smartphone en niet hun schoolboeken!” Ook schrijft hij: “Maak daarom in het onderwijs gebruik van platforms die leerlingen zelf buiten de schoolsituatie veel gebruiken. Twitter, Snapchat, Instagram en Minecraft zijn sterke tools die gebruikt worden buiten, maar ook bruikbaar zijn binnen het klaslokaal.”

En een andere interessante uitspraak van Theriault is:

Pokémon GO is going viral because it’s out in the wilderness and not confined to an Xbox or desktop computer. I don’t buy into the digital native stuff, but most of our students are extremely competent with their cell phones and are capable of using them in ways I haven’t even thought about. I’m always getting mad at students when I find out about a cool, new, useful app that they’ve known about for weeks or months.

“Pokémon GO is een avontuur. Je moet wel voorzichtig zijn, want anders loop je in een vijver of erger. Onze kinderen moeten echt veel vaker avontuurlijke situaties meemaken in hun leven!”

Daarnaast in de blog ook een stukje geschiedenis, waarin geschreven wordt over de voorgangers van Pokémon GO, de ‘eieren’ gelegd door Niantic Labs: de game Ingress en eerder nog het interactieve Field Trip.

https://ideafm.org/2016/07/08/14-reasons-why-pokemon-go-is-the-future-of-learning/

De website Inside Higher Ed plaatste 13 juli een blog geschreven door John Warner met de titel: Five Reasons Why Pokémon GO Will Change Education, and One Reason Why It Won’t

Zijn veelbetekenende slotzin vraagt om het lezen van het hele artikel:

“The magic (if you want to call it that) of Pokémon GO isn’t the technology, but what the technology unlocks inside the person using it. If Pokémon GO is meant to inform the work of educators, let’s focus on that, rather than the technological tool itself.”

https://www.insidehighered.com/blogs/just-visiting/five-reasons-why-pok%C3%A9mon-go-will-change-education-and-one-reason-why-it-wont

Op de site Education World van 18 juli las ik What Teachers Think About Pokémon GO’s Educational Benefit. Dit artikel is een bloemlezing van meningen van leraren in de VS over Pokémon GO.

http://www.educationworld.com/a_news/what-teachers-think-about-pok%C3%A9mon-go%E2%80%99s-education-benefit-test-659493784

Ook Nederlandse onderwijsbloggers zijn inmiddels met het Pokémon onderwerp aan de slag gegaan. Zo besluit Wilfred Rubens op 13 juli zijn blog De relevantie van Pokémon GO voor het onderwijs met de volgende opmerking:

De relevantie van de game voor het onderwijs is op dit moment vooral als casus op het gebied van mediawijsheid. Daarbij valt me op hoe hardleers wij als mensen zijn. Keer op keer weten grote groepen gebruikers zichzelf niet te matigen, met de nodige nadelen en risico’s als gevolg. Als we nu eens vanaf het begin dergelijke games selectief zouden spelen, dan zou het plezier groter zijn.”

http://www.te-learning.nl/blog/de-relevantie-van-pokemon-go-voor-het-onderwijs/

Door Gerard Wegman

 

Geef een reactie

75 − 73 =

Translate »