In een interview dat de krant ‘Die Welt ‘ publiceerde, deelt Prof. dr. Jochen Koubek zijn mening over de angst die menig Duitser in zijn greep houdt als het gaat over de omgang van kinderen met computers en over het manco van docenten bij de digitale opvoeding. Koubek doceert digitale media aan de universiteit van Bayreuth en is gespecialiseerd in computerspellen.
Het idee dat men kinderen ver weg moet houden van een computer is volgens hem typisch Duits.
Kinderen moet je niet weghouden van de computer, maar ouders moeten hen begeleiden hoe daarmee om te gaan. Door het aftasten leren kinderen vanzelf dat een computer een interactief medium is. Daarmee moet je niet pas beginnen als je acht of tien bent. Bovendien oefent een tablet aantrekkingskracht uit op kinderen en daar moet je van profiteren. Er zijn nog steeds ouders die hopen dat de huidige digitale ontwikkelingen aan hen voorbij gaan. De reden volgens Koubek is een techniekfobie en ook zijn er mensen die zich zorgen maken over de invloed van de techniek op het milieu. De opvatting dat kinderen zich vooral in de natuur en met houten speelgoed moeten ontwikkelen noemt hij wereldvreemd.
Ook vindt hij dat in Duitsland te veel nadruk ligt op het wijzen op gevaren van internet.
Die zijn er en daar moet men leerlingen ook in opvoeden. Er zijn nauwelijks leraren die hun leerlingen de voordelen van sociale netwerken uitleggen, omdat men er vanuit gaat dat leerlingen dat wel weten. Het systematisch stimuleren tot kritische digitale meningsvorming? Nee hoor, een document openen, een tekst schrijven of printen dat geldt in Duitsland als media-opvoeding. Wat leerlingen goed kunnen zijn presentaties geven, maar wat participatie in de digitale wereld inhoudt dat vertelt niemand hen.
Koubek is van mening dat het omgaan met computerspellen begeleid moet worden. Hij ziet zichzelf als de prefrontale cortex van zijn 6-jarige zoon. Als vader bepaalt hij hoelang zijn zoon een computerspel mag spelen, omdat deze zijn mediaconsumptie zelf nog niet reguleren kan. Dat heeft te maken met het gegeven dat de prefrontale cortex, die dit regelt, nog niet volgroeid is.
Informatica hoort volgens Koubek verplicht op elk lesrooster. De grondbeginselen van het programmeren moeten kinderen al vroeg bijgebracht worden. Het is niet meer toereikend om te weten hoe je bijvoorbeeld bij Facebook je privacy instelt. Daarbij gaat het niet om het vervaardigen. Hoe functioneert dit apparaatje? De vraag is welke waarde we hechten aan digitale competenties. Is digitalisering alleen decoratie of de basis van sociale en economische activiteiten in de toekomst? In dat laatste geval moet je meer kunnen dan gewoon het indrukken van een paar knoppen. Op de basisschool horen ze dat al te leren. Het probleem is dat leraren hier niet voor opgeleid zijn, laat staan de docenten op een lerarenopleiding. Hij weet dat er veel geduld nodig is om dit te veranderen.
Door Ankie Cuijpers
Geef een reactie