Judith Porcelijn

De aandachtspunten kort op een rijtje

Is er sprake van Coronapaniek op scholen?
* De wereld ligt plat
* Nederland ligt plat
* De scholen liggen plat
* Leraren werken zich drie slagen in de rondte – zoals altijd

Wat ik hoor en zie:

  1. Scholen zetten zo snel mogelijk lesmateriaal online
  2. Leraren helpen hun leerlingen zo goed als ze kunnen, hebben werk op laten halen, delen knutselopdrachten, puzzels en spelletjes
  3. Juffen en meesters delen hun creatieve oplossingen en ideeën.
  4. Uitgeverijen helpen mee door lesstof beschikbaar te stellen
  5. Er worden veel schoolgebouwen opgeruimd en (eindelijk goed) schoongemaakt

Loopt het overal uitstekend?

Niet alle scholen hebben een gedegen plan gemaakt voordat leraren online gingen. Ze zijn gewoon begonnen. Dat heeft voor sommige leerlingen ernstige gevolgen:

  1. Er ontbreekt structuur in het aanbod waardoor leerlingen door de bomen het bos niet meer zien
  2. Leidinggevenden houden geen supervisie, waardoor leerlingen veel te veel werk tegelijk krijgen
  3. Ouders willen hun kind(eren) helpen, maar ze weten niet hoe
  4. Leerlingen zonder steun of motivatie haken af

Werk jij op zo’n school en wil je weten wat je zelf kunt doen om iedereen bij de les te houden?

Lees deze drie tips – en voer ze uit:

  1. Zorg voor een overzicht/ afvinklijst van wat leerlingen af moeten hebben – met tijd én criteria (dagtaak of weektaak)
  2. Regel iedere dag een spreekuur (online of telefoon) voor leerlingen met vragen
  3. Organiseer iedere dag een spreekuur (online of telefoon) voor ouders met vragen

Is dat alles? Nee! Er is nog meer

Nog drie tips voor iedereen:

  1. Laat ouders weten dat jonge kinderen vooral moeten spelen; voorkom dat zij hun kinderen de hele dag – zittend aan tafel – schooltaken laten doen
  2. Als je online communiceert met je leerlingen, doe er dan alles aan om je leerlingen actief te houden. Laat ze met elkaar over de lesstof praten en praat zelf zo min mogelijk en stel vooral vragen
  3. Online communicatie kan chaotisch verlopen. Organiseer bijeenkomsten goed. Spreek tekens af om het proces te sturen: zet alle (communicatie) afspraken op papier en stuur ze naar de leerlingen (of hun ouders)
  4. Gebruik deze weken om met leerlingen achterstanden weg te werken, stof te verdiepen of extra oefenstof te geven. Blijf hoge verwachtingen houden
  5. Zorg ervoor dat je iedere dag -al is het maar kort- contact hebt met jouw (mentor)leerlingen:
    1. Vraag hoe het met ze gaat
    2. Laat ze vertellen over wat ze doen de hele dag
    3. Motiveer ze, spreek je vertrouwen uit: houd de relatie in stand
  6. Organiseer online meetings voor groepjes leerlingen, zodat zij ook hun relaties in stand kunnen houden
  7. Er zijn leerlingen waarvoor school de enige veilige plek is. Zoek een manier om meteen actie te kunnen ondernemen als er zaken in hun thuissituatie ontsporen. Onderhoud contact met de familie en eventuele hulpverleners

En o ja: denk aan de jarige leerlingen!

Voor nu: blijf gezond en Sta Sterk in jouw Online Klaslokaal

Hulp nodig? Mail me op info@sterkeschool.nl

Judith Porcelijn
redactielid KomenskyPost