
Een artikel in KomenskyPost (2017) waarin verslag werd gedaan van een opmerkelijke lezing van de hoogleraar Anna Bosman tijdens Researche Ed in 2017 leidde tot veel publicitaire aandacht. Zij vroeg zich af of dyslexie wel echt bestaat en misschien eerder een containerbegrip is voor allerlei leesproblemen. Was in Nederland in 2007 nog 1,6 % van de leerlingen officieel dyslectisch, in 2015 was dit aantal gegroeid tot 10,5 %. Ook nieuw onderzoek leidt niet tot een ondubbelzinnige definitie over aard en oorzaken van dyslexie .
Pedro De Bruijckere deed op 5 maart op zijn website verslag van recent onderzoek.
Dyslexie is een van de meest besproken leerstoornissen, maar een duidelijke, breed gedragen definitie ontbreekt nog steeds volgens onderzoekers in de UK. Onderzoekers, leerkrachten, psychologen en mensen met dyslexie zelf hebben allemaal hun eigen kijk op wat dyslexie precies is en hoe je het herkent. Een nieuw onderzoek door Julia M. Carroll en collega’s, probeerde daar verandering in te brengen door een groep experts samen te brengen en tot een consensus te komen.
De onderzoekers gebruikten een zogeheten Delphi-studie: een methode waarbij experts in meerdere rondes hun mening geven over stellingen totdat er voldoende overeenstemming is. Uiteindelijk werden 42 stellingen over dyslexie geaccepteerd. De kern? Dyslexie draait om hardnekkige problemen met lezen en spellen, die niet verklaard kunnen worden door gebrek aan onderwijs of andere intellectuele beperkingen.
Interessant is dat het onderzoek ook bevestigt dat dyslexie niet één vastomlijnd probleem is. Het lijkt zich anders te uiten bij verschillende leeftijden en talen. In het Engels vallen bijvoorbeeld problemen met lezen en spellen meer op dan in talen met een meer regelmatig schrift. Verder is het niet puur een kwestie van klankverwerking (wat vaak wordt gedacht), maar spelen ook andere factoren een rol, zoals werkgeheugen en verwerkingssnelheid.
Ook de discussie over wie de diagnose dyslexie moet krijgen blijft bestaan. Sommige experts vinden dat iedereen met leesproblemen geholpen moet worden, ongeacht of er sprake is van dyslexie. Anderen pleiten voor een duidelijke diagnose, omdat dat toegang tot specifieke hulp en aanpassingen geeft.
Wat dit onderzoek vooral laat zien, is dat er veel overlap is tussen dyslexie en andere leerstoornissen, zoals ADHD of taalontwikkelingsstoornissen. Dat maakt het lastig om een waterdichte definitie te formuleren. Maar als er iets is waar de experts het over eens zijn, dan is het dit: dyslexie is complex, het is meer dan alleen moeite met lezen, en het vraagt om een individuele aanpak.
Abstract van het onderzoek:
Background: Dyslexia is one of the most common neurodevelopmental disorders. There have been many definitions over the past century, and debate continues as to how dyslexia should be defined. This debate contributes to confusion and misinformation. We move beyond the debate by establishing areas of consensus among a wide range of experts.
Methods: We conducted a Delphi study with a panel of dyslexia experts, including academics, specialist teachers, educational psychologists, and individuals with dyslexia, asking them for their views on a set of key statements about dyslexia. We carried out two survey rounds, in each case accepting statements with greater than 80% consensus and reviewing and revising other statements using feedback from the expert panel. This was followed by discussion with a subset of the panel around a few statements with marginal consensus. Results: Forty-two statements were ultimately accepted. In the current paper we review those statements that pertain to a definition of dyslexia, demonstrate how they align with the research literature, and build on previous definitions of dyslexia.
Conclusions: There was considerable consensus in our expert panel that dyslexia is a difficulty in reading and spelling, associated with multiple factors, and that it frequently co-occurs with other developmental disorders. It was agreed that difficulties in reading fluency and spelling are key markers of dyslexia across different ages and languages. We conclude with a proposed new definition of dyslexia.
Deze blog is op 5 maart 2025 geplaatst op https://pedrodebruyckere.blog
Geef een reactie