Door Jan Lepeltak
In 2013 overleed ten gevolge van een auto-ongeluk de jonge acteur Paul Walker, bekend van The Fast and the Furious films. Via een Twitteroproep werd aan fans gevraagd als eerbetoon aan Paul in kolonne door Rotterdam te rijden. Dat leverde 190.000 retweets op. Het gevolg was een file van 10 kilometer. Zo’n 800 a 1000 auto’s dreigden het Rotterdamse centrum op een zondagavond te blokkeren.
Recent stond er in de Volkskrant een interessant interview met hoogleraar computertaalwetenschap en directeur van het Meertensinstituut Antal van den Bosch. De kop luidde: “C is een rijke computertaal, vergelijkbaar met literatuur.’ Van den Bosch leidde enkele jaren geleden ook een voor het onderwijs bijzonder interessant eScience Twitterproject genaamd TwiNL.
Bij eScience is sprake van onderzoek en ontwikkeling (R&D) op het grensvlak van computerwetenschap en ander disciplines. De Nobelprijs voor chemie van professor Feringa is een mooi voorbeeld van eScience. In eScience komen soms harde bètawetenschappen en alfawetenschappen samen.
Grote hoeveelheden data (bigdata) worden door gedistribueerd computergebruik en supercomputing gebruikt voor het ontwikkelen van modellen. Dat kan gaan over het ontstaan van sterrenstelsels, de invloed van de klimaatverandering op zeestromen en zeehoogten (houden wij droge voeten in Nederland?). Maar ook het via GPS-technieken volgen van de vogeltrek. Ik wil het hier hebben over een andere eSciencetoepassing: over het gebruik van Twitter in Nederland.
Dagelijks worden in Nederland tussen de 3 á 7 miljoen tweets verzonden. Dit astronomische getal vormt een geweldige database en wat zou je daar prachtig onderzoek mee kunnen doen. Binnen het TwiNL-project van de Radboud Universiteit en het Netherlands eScience Center in Amsterdam is een tool ontwikkeld waarmee binnen alle Nederlandse tweets geanonimiseerd op o.a. datum, trefwoord(en) locatie en hashtags kan worden gezocht. Ook krijgt men de leeftijd en het geslacht mee. Prof. dr. Antal van den Bosch, computerlinguïst aan de Radboud Universiteit en Dr. Erik Tjong Kim Sang van het eScience Center geven op Youtube aan wat de mogelijkheden zijn van de tool twiqs.nl van het TwiNL-project. https://www.youtube.com/watch?v=ZRUpdUiOGVE. Bij het zien van deze video ziet men grote kansen voor leerlingen om Twitter heel nuttig te gebruiken. Misschien een idee voor de aanvraag van een LOF-project.
De megadatabase van TwiNL wordt gebruikt voor o.a. onderzoek naar dialecten, maar ook voor het in kaart brengen van griepepidemieën. Overigens volgt justitie/politie twitter nauwgezet en pikt zij bedreigingen er feilloos uit. Per dag zijn er wel zestig bedreiging die serieus worden genomen. Speciale algoritmes zijn daarvoor opgesteld. Het programma herkent bijvoorbeeld signaalwoorden, en formuleringen als: “ik zou maar uitkijken anders… “
De dagelijks geactualiseerde database biedt prachtige mogelijkheden voor het formuleren van onderzoeksvragen in de les en is bruikbaar voor praktisch alle vakken.
Maar er is meer. Je kunt ook vooraf in kaart brengen of er bepaalde Project X-achtige activiteiten staan te gebeuren. Iets waar de autoriteiten bij het project X Haren – weet u nog? – niet aan hadden gedacht. Antal van den Bosch noemt activiteiten van voetbalvandalen die (soms in code) afspreken elkaar zo en zo laat op een bepaalde plek te treffen. Op het etmaal afgelopen zondag waarop Feyenoord kampioen werd zien we dat er bijna 22 miljoen tweets zijn verstuurd. Daarvan ging 10 % over Feyenoord.
TwiNL is voor iedereen vrij toegankelijk, dus ook voor het onderwijs.
Kies dan voor TwiNL surfsara.nl en https://twinl.surfsara.nl/
Jacques verschuren
Mooie tool, ook al zie ik gebruik in de klas / lln. nog niet zo gauw. Lln. hebben niet zo veel behoefte aan een PL; Instagram en Snapchat sieren de waan van de dag. Bovenbouwlln. zouden de twitterdata kunnen betrekken in hun profielwerkstuk
Willem
Moet de juiste link aan het eind van het artikel niet zijn:
https://twinl.surfsara.nl/
Met de gegeven link kom ik alleen op een weblog uit…