Door Casper Hulshof
Ruim een half jaar geleden werd in acht afleveringen Dream School uitgezonden. Het programma is een verslag van de ontwikkeling die een groep jongeren doormaakt terwijl zij een ‘laatste kans’ krijgen. Die kans bestond uit een traject van drie weken waarin zij lessen en excursies volgden, onder leiding van bekende en minder bekende Nederlanders als Abdelkader Benali (Nederlands) en Maarten van Rossem (geschiedenis). Dit alles onder de bezielende leiding van Eric van ‘t Zelfde en Lucia Rijker. Het was mooi, het was zwaar, maar bovenal was het oprecht. Er werd niet gespeeld. Dat maakte het programma een tikje onvoorspelbaar, maar juist daarom ook boeiend. Gedurende de loop van de uitzendingen heb ik verslag gedaan van het programma, voor de kijkers en de niet-kijkers, maar ook om de verschillende gebeurtenissen vanuit een onderwijskundige hoek te becommentariëren. Uiteindelijk bleek mijn blik pedagogischer dan ik van te voren ingeschat zou hebben: misschien waren het wel niet alleen de leerlingen die een ontwikkeling doormaakten.
Tot mijn genoegen werd het programma heel positief ontvangen, en ook de kijkcijfers ontstegen die van het gemiddelde NPO3-programma. Dat zal een van de redenen zijn dat het programma als Dream School 2 volgend jaar terugkeert. Ook zal binnenkort een terugblikaflevering worden uitgezonden om te laten zien hoe het de verschillende Dream School-deelnemers na aflevering 8 vergaan is. Die terugblik dient waarschijnlijk ook een ander doel: het opnieuw onder de aandacht brengen van het programma bij het grote publiek, dat sinds kort op het programma kan stemmen in het kader van de Gouden Televizierring. Dream School is een van de genomineerden voor deze prijs. Er zijn veel mooie programma’s om uit te kiezen, maar als ik een advies mag geven zou ik toch op Dream School stemmen (en dat kan hier). Eventueel kunt u er nog een stem voor Lucia Rijker voor de ‘Televizier Talent Award’ aan toevoegen.
Eén belofte doe ik alvast: of Dream School nu wel of niet de Ring wint, als Dream School 2 van start gaat ben ik er weer bij om verslag ervan te doen!
De veelgelezen Dream School beschouwingen van Casper Hulshof
Afl.1 : “Dream School: ook onderwijstechnisch interessant” https://komenskypost.nl/?p=1815
Afl.2: “Aangeleerde hulpeloosheid’ https://komenskypost.nl/?p=1837
Af.3: ”Schuld en boete” https://komenskypost.nl/?p=1876
Afl.4: “Spijt en bespiegelingen” https://komenskypost.nl/?p=1899
Afl.5: “Brandjes blussen” https://komenskypost.nl/?p=1933
Afl.6: “Zwart wit” https://komenskypost.nl/?p=1952
Afl.7: “Karma en kibbelen” https://komenskypost.nl/?p=1997
Afl.8: “Omzien in verwondering” https://komenskypost.nl/?p=2039
Van de redactie: Persoonlijke reacties, recensies en aanbevelingen zijn zeer welkom.
Casper Hulshof is redacteur van Komenskypost, gepromoveerd psycholoog en als docent onderwijskunde verbonden aan Universiteit Utrecht. Hij is medeauteur van het boek Jongens zijn slimmer dan meisjes en andere mythes over leren en onderwijs.
Geef een reactie